Turistnäringen satsar allt mer på upplevelser av olika slag, och en som förväntas växa starkt inom det närmaste decenniet är rymdturismen. Linnett Andersen, student vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande vid Luleå Tekniska Universitet, har i sin examensuppsats tagit upp rymdturismen inom upplevelseindustrins marknad.
Linnett valde rymdturismen efter att hon hade läst att man i USA via företaget Zero G kan få känna på hur det är att vara tyngdlös i speciellt utformade flygplan.
– Rymdturism lockade mig direkt därför att det är nytt, spännande och ett område jag aldrig utforskat innan. Spaceport Sweden ligger för mig regionalt i Kiruna och därför känns chansen att kunna utforska området ytterst relevant, berättar Linnett.
Hennes avslutande ord i arbetet säger en hel del om dragningskraften inom rymdturismen: "Jag kan inte påstå att jag innan detta arbete har varit särskilt intresserad av rymden i allmänhet eller haft någon tidigare ambition att någon gång åka dit upp. Ändå var det något som fick mig att fastna direkt när jag stötte på det av slump vid en Google sökning på upplevelser. Efter all information som jag nu fått genom arbetet så är det för mig ett väldigt intressant ämne och jag hade mycket väl kunnat tänka mig att arbeta inom denna bransch i framtiden. När det gäller att göra en rymdresa själv så hade jag inte för en sekund tvekat att bege mig iväg och hoppas på att någon gång i framtiden få möjlighet att uppleva rymden."
Läs hela hennes examensarbete här.
Vad skulle du vilja skriva om kring rymdturism?
Foto: Zero Gravity Corporation