Den europeiska rymdorganisationen ESA planerar att ge sig in i den alltmer växande rymdturismmarknaden genom att erbjuda allmänheten en möjlighet att få känna på hur det är att vara tyngdlös genom att åka med ett flygplan som gör en serie bågar med branta stigningar och dykningar. Sammanlagt får man då uppleva 11 minuter av tyngdlöshet när man befinner sig i toppen av varje våg strax innan man börjar dyka igen. ESA räknar med att man på detta sätt ska kunna få in pengar för sin vetenskapliga forsknings verksamhet.
När Europas rymdambitioner på grund av en mer sviktande ekonomi nu går en stramare budget till mötes, planerar ESA att kombinera nytta med nöje. Detta avslöjades under en "zero-G" flygtur när ett antal tjänstemän från ESA:s medlemsländer flög i ett ombyggt Airbus flygplan.
Den typen av resor har funnits ett antal decennier, men har nästan undantagsvis bara varit tillgängliga för forskningsändamål och för att träna professionella astronauter inför sina rymdresor. Undantaget är Zero-G Corporation som har haft den verksamheten sedan 2006, men nu vill alltså även ESA var med i leken.
Resor för allmänheten inom ett år
Novespace, som är en del av den franska rymdorganisationen CNES och även ESA, menar att man är världsledande när det gäller vetenskapligt nyttjande av "zero-G" flygturer med sin ombyggda Airbus A300.
– Denna Airbus är ett vetenskapligt forskningslaboratorium. Det är unikt i Europa och är det största flygplanet i världen som kan tillhandahålla artificiell tyngdlöshet i forskningssyfte, säger den franska astronauten och chef Novespace Jean-Francois Clervoy.
För att kunna åstadkomma tyngdlöshet flyger de franska testpiloterna Airbus-planet i en serie bågar i ett luftrum över Atlanten, lite som en berg-och-dal bana fast på 10000 meters höjd. Passagerarna kommer att känna sin dubbla vikt under den branta stigningen på 45 grader, men kommer att under drygt 20 sekunder få känna hur det är att vara tyngdlös när piloterna minskar motorpådraget innan man dyker ner i 30 graders lutning. Denna proceduren upprepas sedan 30 gånger.
– Idag har vi befogenheter att göra detta mot allmänheten, men vi skulle kunna dispens någon gång om året där vi blandar vetenskap med demonstrationer för observatörer, säger Jean-Francois Clervoy och tillägger att han hoppas på att kunna starta upp resor för allmänheten inom ett år.
Satsar på forskning
Prislappen för en sådan resa skulle enligt ESA hamna på 3000 euro, ca 30000 SEK, och då får man totalt 11 minuter av tyngdlöshet. Intäkterna från försäljningen är tänkt att användas som extra ekonomiskt stöd för ESA:s forskningsverksamhet. Idag ligger ESA:s årliga budget på 3 miljarder euro, vilket motsvarar en femtedel av vad NASA spenderar. Områden som är prioriterade är forskning kring högt blodtryck, för att ta fram bättre och effektivare mikrochip, eller forskning kring hur växter växer i rymden inför framtida bemannade rymdfärder till Mars.
Videosekvens
Hayley Platt från Reuters rapporterar från ESA:s "zero-G" flygtur.
Källa: http://www.reuters.com/article/lifestyleMolt/idUSTRE4AA3FT20081111?feedType=
RSS&feedName=lifestyleMolt
Foto: European Space Agency