

Passagerarna kommer att befinna sig i ett transparent såpbubblelikt skal som på 100 kilometers höjd ger en magnifik panoramavy vy i alla riktningar över jorden och rymden, till skillnad från den begränsning som runda fönster ger som andra satsningar inom rymdturismen ger. Man kommer även när man nått maxhöjden att få uppleva tyngdlöshet under ett par minuter innan återfärder mot jorden inleds. Enligt samarbetsavtalet kommer Armadillo Aerospace och Rocket Racing League att bygga en flotta med rymdfarkoster som lyfter och landar vertikalt som kan ta två passagerare på en suborbital rymdresa. Det är en person mer än när man visade upp konceptet för första gången för ett halvår sedan.
Priserna sjunker på suborbitala rymdresor
Biljetterna kommer att kosta omkring 100.000 dollar, vilket är hälften så mycket som det kostar att köpa en biljett för en resa med Virgin Galactics rymdskepp.
– Priset för en rymdresa börja bli mer jordnära, och tack vare Armadillos farkoster och rymdhamnen i New Mexico kommer man att få galaxens mest fantastiska vy mot stjärnhimlen, sa Granger Whitelaw, vd för Rocket Racing Inc.
Även om Armadillo har visat upp sin teknologi med sin Rocket Racer motor, råder en hel del tvivel om deras kluster med ett antal sådana raketmotorer verkligen skulle kunna skjuta upp två personer i en kapsel 100 kilometer ovanför jordytan. Till att börja med är inte designen speciellt aerodynamisk och för att ta sig upp de första 10.000 metrarna kommer man att förbruka mängder av bränsle, och samtidigt måste bränsle bevaras så att man kan landa på ett mjukt och kontrollerat sätt. Det kommer att bli spännande att se resultaten när Armadillo inleder sina testflygningar. Det blir sannerligen en utmaning att gå från ett koncept som inte har testats, förutom framdrivningssystemet, till en fungerande farkost som ska göra sin första testflygning om ett år.
Vann första delen av Lunar Lander Challenge
Detta koncept med en farkost som startar och landar kräver bland annat att man har fungerande raketmotorer som kan skicka upp en farkost i luften och landa den på ett säkert sätt. Detta är vad Northrop Grumman Lunar Lander Challenge handlar om. I två år har ingen lyckats vinna tävlingen, men i år lyckades alltså ett team från Armadillo Aerospace att vinna den första delen av två i Northrop Grumman Lunar Lander Challenge och samtidigt kamma hem en vinstsumma om 350.000 dollar.
Men det satt långt inne. Vid första försöket i torsdags stötte teamet på problem eftersom de var tvungna att ställa om motorn för att tillmötesgå den amerikanska luftfartsmyndighetens säkerhetskrav, vilket medförde att de blev tvingade att landa för tidigt. Men vid sitt andra försök genomförde de en lyckad flygning och landning, men fick återigen problem på grund av organisatoriska förseningar under den sista tredje flygningen som krävs för att Armadillo skulle kunna vinna den första av två nivåer i Northrop Grumman Lunar Lander Challenge. I fredags lyckades man till slut med bedriften.
Idag försökte Armadillo att tävla om priset på 1 miljon dollar om man klarar av att vinna nivå två av Northrop Grumman Lunar Lander Challenge. Det lyckades man inte med.
–Det är fantastiskt att vi vann den första nivån, men vi kommer att fortsätta att arbeta för att vinna den andra nivån, vilket vi förhoppningsvis kan tävla om inom kort. Vi vet exakt vad vi måste fixa till och hoppas att ha löst problemen inom de närmsta veckorna, sa John Carmack.
Under en presskonferens igår efter att Armadillo hade vunnit den första delen av Northrop Grumman Lunar Lander Challenge sa Peter Diamandis, grundaren av X Prize Foundation, först att Armadillo och dess grundare John Carmack skulle få prischecken på 350.000 dollar vid en officiell ceremoni på ett ännu inte fastslaget datum i Washington DC. Men efter att gårdagens aktiviteter hade avslutats fick John Carmack trots allt motta checken.
Videosekvenser
Här nedan kan du se de tre olika försöken som Armadillo Aerospace genomförde för att vinna första nivån av Northrop Grumman Lunar Lander Challenge.
Första försöket:
Andra försöket:
En sammanfattning över höjdpunkterna
Peter Diamandis intervjuar John Carmack efter vinsten
Källa: http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories.pl?ACCT=109&STORY=/www/story/
10-24-2008/0004911038&EDATE= och
http://www.marketwatch.com/news/story/armadillo-aerospace-wins-level-one/story.aspx
?guid=%7B3A99D42C-A46C-4333-9B8A-7B14E68605A2%7D&dist=hppr
Bilder: X Prize Foundation och Armadillo Aerospace