Cosmica Spacelines besökte Sverige och erbjöd exklusivt medlemskap för rymdturister - Rymdturism.se

Warning: Attempt to read property "image_intro" on null in /var/www/rymdturism.se/public_html/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php on line 118

Cosmica Spacelines besökte Sverige och erbjöd exklusivt medlemskap för rymdturister

Cosmica Spacelines besökte Sverige och erbjöd exklusivt medlemskap för rymdturisterEn av Cosmica Spacelines grundare, Garrett Smith, presenterade på i förra veckan under ett event arrangerat av Connoisseur i Stockholm, detaljer kring deras satsning på en privat rymdfärdsklubb, Cosmica Elite. Inbjudna gäster, däribland Rymdturism.se, fick på plats möjligheten att bli medlemmar i en exklusiv klubb tillsammans med andra rymdturismentusiaster världen över.

– Cosmica Elite erbjuder en unik möjlighet för sina medlemmar att bli de första i en generation av rymdresenärer som kommer att göra rymdresor till en vardagsföreteelse, säger Garrett Smith. Medlemmar av Cosmica Elite kommer att ha möjligheten att inte bara åka upp till rymden en gång, utan ett flertal gånger.

På plats var också gästtalaren Per Wimmer från vårt grannland Danmark, en global finansman, entreprenör, filantropist, och snart även Nordens första privata rymdresenär. Han höll ett mycket inspirerande föredrag kring varför han så gärna vill åka ut i rymden, och om vikten att våga realisera sin drömmar vad de än må vara.

Åk ut i rymden flera gånger per år

Leszek och Monica Farber, de andra två grundarna av Cosmica Spacelines, var på plats för att sälja in ett speciellt medlemskap i Cosmica Elite för 620 000 kronor. Ett medlemskap i Cosmica Elite inleds hösten 2011 med omfattande medicinska tester. Under 2012 börjar den personliga träningen med simuleringar av uppskjutningen i en centrifug, följt av parabelflygningar där man får uppleva artificiell tyngdlöshet och hur det är att få motsvarande 3G mot bröstet.



Under början av 2013 görs simuleringar under flygträningar i ett raketdrivet flygplan som används vid konstflygningar. Även säkerhetsträning ingår i programmet. Hela programmet är till för att resenären ska kunna förbereda sig på bästa sätt inför den verkliga rymdresan som kommer att äga rum någon gång under hösten 2013 och som då kommer att ske från Mojave-öknen i Kalifornien. I framtiden planerar dock Cosmica Spacelines att man ska kunna åka iväg från en rymdhamn kring Medelhavet, Cosmica Spaceport. En rymdhamn som man som medlem i Cosmica Elite dessutom får vara med och designa. Tyvärr finns det för närvarande inga planer på att man ska kunna åka från Spaceport Sweden i Kiruna.

Cosmica Spacelines har ingen egen rymdfarkost utan man kommer istället att använda sig av Lynx Mark I, en farkost som nu håller på att konstrueras av XCOR Aeorspace i Mojave-öknen. Med i Stockholm för att svara på frågor kring hur utvecklingsarbetet går med Lynx, var även Andrew Nelson, chef för det operativa arbetet på XCOR.

– Som medlem har man också direkt tillgång till piloterna, ingenjörerna och raketteknikerna och man kan när som helst bege sig till Mojave-öknen för att se hur allting går, berättade Leszek Farber.

Efter den första rymdresan har man möjlighet att få ett fullt medlemskap i Cosmica Elite för omkring drygt 2 miljoner kronor. För detta får man en repetionsutbildning en gång om året och 4 rymdresor med Lynx på ett år som då kommer att utgå från det framtida Cosmica Spaceport eller någon annan rymdhamn. Vill man istället ha 8 rymdresor per år får man plocka fram drygt 4,5 miljoner kronor.

I början av 2000-talet fanns planer på parabelflygningar i Sverige

Att Rymdturism.se blev inbjuden till detta event för miljonärer hos Connoisseur beror på Walter Allvin. För fyra år sedan vid invigningen av Spaceport Sweden träffade Rymdturism.se Walter som redan i början av 2000-talet hade stora planer på att starta parabelflygningar från Kiruna med sitt bolag Xero.

Tanken var att privatpersoner skulle kunna flyga med ett ryskt plan av typen Iljusjin 76. En biljett för en tvåtimmarstur, inklusive cirka 10 minuter i artificiell tyngdlöshet, kostade då 58 000 kronor. Trots de långt framskridna planerna var det svårt att få biljetter sålda. Många, mestadels män mellan 30-55 år, var dock intresserade men verksamheten fick läggas på is. Anledningen var troligtvis att Walter var lite före sin tid och att många privatpersoner vid den tiden såg fortfarande privata rymdfärder som något av Science-fiction. Det var först 2004 när SpaceShipOne blev den första privatkonstruerade rymdfarkosten att ta sig upp i rymden som många fick upp ögonen för detta och insåg att privata rymdfärder faktiskt kunde bli verklighet. Senare samma år inledde det nu ledande företaget inom parabelflygningar, Zero G Corporation, sina första kommersiella resor.


  • Liknande artiklar: