Under den senaste månaden har Virgin Galactics partner Scaled Composites ökat sin aktivitet i det fortsatta arbetet med WhiteKnightTwo och SpaceShipTwo. Flera tester har gjorts, varav en av dom involverade SpaceShipTwo hängandes under WhiteKnightTwooch rapporterna säger att allt har gått enligt planerna.
Hittills har man denna månad hunnit med att genomföra fem flygpass med WhiteKnightTwo, ett marktest med SpaceShipTwo, ett flygtest med SpaceshipTwo hängandes under WhiteKnightTwo och ett motortest med SpaceShipTwos raketmotor. Både piloternas skicklighet och farkosternas teknik har testats. I det senare fallet har det rört sig om bland annat nya landningsställ, bränslesystem, stabilisatorer och mjukvaran ombord under sammanlagt drygt 10 flygtimmar. För SpaceShipTwos räkning har man koncentrerat sig på bromsförmågan på de nyinstallerade bromsarna som ska ha bättre kapacitet än de gamla.
För drygt en vecka sedan genomfördes 11 stycken varmstarter av RM2-motorn under loppet av en och en halv timme. Fokus denna gång var framförallt lagd på bränslesystemet.
Så sent som igår genomfördes ett fullskaligt test av raketmotorn som en förberedelse inför monteringen av motorn i SpaceShipTwos flygplanskropp. Det intressanta att denna gång rapporterade man inte hur långt testet pågick, vilket betyder att det antagligen var mycket kort.
Senast SpaceShipTwo var i luften var den 29 september förra året när farkosten uppvisade allvarliga överstegringstendenser. När den kommer att flyga för egen maskin är dock ännu inte fastställt.
Källa: http://www.scaled.com/projects/
Foto: Virgin Galactic