För tre år sedan hade PlanetSpace ambitiösa planer på att ta fram ett rymdskepp för NASA som i första hand skulle vara till för att transportera personal och förnödenheter till den internationella rymdstationen. Satsningen blev inte så lyckad och man blev tidigt utkonkurrerade av SpaceX och Orbital Sciences. Nu gör man nya försök med sin Silver Dart, men denna gången i en mindre variant för suborbitala rymdfärder. Man tittar även på att använda farkosten för snabba transkontinentala flygfärder.
Men till skillnad från SpaceX och Orbital Sciences så har PlanetSpace ännu inte lyckats att skjuta upp någon farkost i rymden, vilket har lett till att vissa tvivlar på om företaget kommer att lyckas eller inte. I motsats till detta hävdar en del att PlanetSpace har ett par saker som talar i dess favör. Företagets styrelseordförande, entreprenören Chirinjeev Kathuria, har dragit in miljoner i en rad andra satsningar inom telekommunikation och medicinteknik, och de pengarna bidrog till att man 2000 kunde hålla igång den ryska MIR stationen ett par extra månader. Företagets vd, Geoff Sheerin, har skaffat sig mycket erfarenhet kring Canadian Arrow då han har varit med om att utarbeta de tekniska detaljerna. Dessutom har han viktiga kontakter med Lockheed Martin Space Systems och ATK, som båda är viktiga företag i utvecklandet av NASA:s nästa generation rymdfarkoster. För närvarande är ett av Sheerins viktigaste projekt just att få PlanetSpace suborbitala drömmar att bli verklighet.
Silver Dart som det usa-kandensiska företagets farkost kallas är baserad på det amerikanska flygvapnets FDL-7 program från 60-talet, som var tänkt att bli ett militärt flygplan med kapacitet att flyga i rymden men kom aldrig längre än teststadiet. PlanetSpace ursprungliga farkost för orbitala rymdresor skulle skjutas iväg med hjälp av en NOVA raket, som i princip bestod av 10 stycken sammankopplade Canadian Arrow raketmotorer. I den suborbitala versionen använder man sig i stället bara av en raketmotor, som gör att farkosten kan komma upp i hastigheter på Mach 22. För att verifiera datorsimulationer arbetar man för närvarande med en mindre obemannad testfarkost men som istället drivs fram med tre turbojet motorer.
– Denna kommer att flyga detta år, säger Geoff Sheerin
Källa: http://cosmiclog.msnbc.msn.com/archive/2008/06/30/1176167.aspx
Bild: PlanetSpace