I sitt arbete med att utveckla och etablera en helt ny industri och att vara pionjärer inom rymdturism, valde Spaceport Sweden under hösten 2011 nya kommunikationspartners. Cloud Nine vann i hård konkurrens det ärofulla uppdraget att skapa och utveckla Spaceport Sweden’s nya webbplats. Målet med den nya webben är att positionera Sverige och Kiruna som Europas ledande rymdhamn och marknadsföra rymdturism på en global marknad.
Cloud Nines uppdrag har varit att utveckla och skapa en ny komplex webbplats, med höga krav på användbarhet, innovation och tillgänglighet, samt utveckla målgruppsanpassade mobila plattformar och applikationer.
– Det känns mycket hedrande och fantastiskt roligt att få detta uppdrag, säger Marika Philipson, vd på Cloud Nine. Att utveckla och bygga Spaceports strategiska webbnärvaro och därigenom få bidra till att marknadsföra Sverige och Kiruna som en ledande aktör inom rymdbranschen, har varit en spännande och utvecklande resa för oss på Cloud Nine.
För att skapa en känsla av djup och höjdskillnader i navigeringen på den nya webbplatsen, används en så kallad Parallax-effekt. En ny teknik som används för att bland annat göra animationer rörliga och därmed mer verkliga. I Spaceport Sweden's fall används den för att ta besökaren "uppåt" som visas via en höjdmätare till höger och samtidigt förändras bakgrundsbilden från jorden till rymden. Resultatet blir en mer vågad och mycket mer givande webbplats än den förra.
– Vi utvecklar och säljer spännande produkter i en helt ny bransch, och ville därför att vår nya webbplats skulle kännas inte bara informativ utan även innovativ. Det visade sig vara en svår balansgång och vi är glada att Cloud Nine har kunnat hjälpa oss med detta, berättar Karin Nilsdotter, vd på Spaceport Sweden.
Ny visuell identitet
Spaceport Sweden har samtidigt fått en ny logotyp och ny visuell identitet, signerad Ohlsonsmith.
– Vi ville fånga pionjärskapet, det innovativa som Spaceport Sweden faktiskt gör. Det har varit ett intressant och utmanande projekt. Många har gamla referenser när det kommer till rymden, det handlar ju om något som de flesta inte vet så mycket om, säger Barbro Ohlson Smith, creative director på Ohlsonsmith, under en intervju med Dagens Media.
Vidare säger hon:
– Spaceports finns lite varstans i världen. Därför var det viktigt att den nya identiteten inte bara andades rymd, utan att det också fanns en skandinavisk touch. Dessutom skulle den givetvis vara tydlig. Vi ville förmedla den direkta rymdupplevelsen som finns tillgänglig här i Skandinavien.
Källa: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/cloud-nine/pressrelease/view/spaceport-sweden-s-webb-lanseras-av-cloud-nine-823791 och http://www.dagensmedia.se/nyheter/byraer/article3608074.ece