Warning: Attempt to read property "image_intro" on null in /var/www/rymdturism.se/public_html/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php on line 118

Riskfaktorer fortfarande olösta när den suborbitala rymdturismen närmar sig

Riskfaktorer fortfarande olösta när den suborbitala rymdturismen närmar sigSuborbitala rymdresor kommer inom kort att bli verklighet för alla som vill och kan betala drygt 1 miljon kronor för en biljett. Samtidigt finns det fortfarande en del riskfaktorer som inte är lösta, som företrädare från industrin informerade om under ett seminarium som nyligen hölls vid Lloyds i London.

Under seminariet "Space Tourism – Risks & Solutions" påminde Nick Hughes från advokatbyrån Holman Fenwick Willan bland annat om Columbia-olyckan 2003 och den nyligen misslyckade uppskjutningen av en kommersiell satellit som slutade med att en Intelsat satellit hamnade på havsbottnen. Endast förlusten i försäkringsskador beräknas till 400 miljoner dollar.

– Det är möjligt att en del av de entusiastiska personer som är involverade i denna affärsverksamhet och några av de som har köpt en biljett för en suborbital rymdresa inte riktigt har tagit till sig vidden av de risker som ingår i en sådan satsning, säger Nick Hughes.

Ramverken för det lagliga ansvaret och fortfarande under uppbyggnad, och det finns tyvärr väldigt lite internationell syn på det hela. Exempelvis är de resor som kommer att göras ned Virgin Galactic från Spaceport America i praktiken att betrakta som en inrikesresa.

Oklart vad en rymdfarkost är

Frågan är då om det finns en marknad för försäkringar inom rymdresebranschen. Några av de rymdturister som har varit på den internationella rymdstationen skaffade sig personliga olycksfallsförsäkringar, så det troliga är att detta också kommer att finnas för suborbitala rymdfärder. Operatörerna kommer att kunna skaffa sig försäkringar för sina rymdfarkoster, men det är inte helt klart hur det ska hanteras eftersom nyckelfrågan om huruvida det rör sig om en raket med vingar eller ett flygplan med raketmotor inte är löst. En ansvarsförsäkring gentemot tredje part kommer förmodligen också att vara obligatorisk.

Men det viktiga är att se till att det inte finns några luckor i teckningsgarantin.

– Det kommer inte att bli lätt. När vet vi om det rör sig om en flygrisk till en rymdrisk och vice versa? Är det så fort raketmotorn är påslagen? När man passerar gränsen mot rymden vid 100 km? Och hur är det under återinträder mot jorden, undrar David Wade, försäkringsman vid Lloyds med rymden som specialitet.

Bernard Comet, en fransk medicinsk konsult, nämnde ett par andra intressanta fakta. Hur är det möjligt att de två största föregångarna inom branschen, Virgin Galactic och XCOR Aerospace, redan har sålt en ansenlig mängd biljetter till sina framtida rymdfärder. Dr. Comet tror att det beror på en brist i kännedomen av de risker en rymdresa innebär. Men lyssnar man på två framtida resenärer som också var med på seminariet, Per Wimmer och Nigel Henbest, är de fullt medvetna om riskerna och att de känner sig tillfreds med det. Man får hoppas att det inte inträffar någon olycka. Trots allt är det så att olyckor inträffar när man är alldeles för säker på att inget ska hända.

Vad tycker du om säkerheten kring suborbitala rymdfärder?

Källa: http://www.lloyds.com/news-and-insight/news-and-features/market-news/industry-news-2013/space-tourism-gets-ready-for-lift-off
Foto: Lloyds

  • Liknande artiklar:

Relaterade artiklar