Disney hjälper Spaceport America att lyfta

Disney hjälper Spaceport America att lyftaInom kort står Spaceport America klart och nu är man i full färd med att ta fram koncept för hur personer som inte åker ut i rymden ska kunna få en rymdupplevelse utöver det vanliga, fast nere på jorden. Till hjälp har tar man bland annat konsulter från Disney för att utveckla besökscentret och rundturer på rymdhamnen.

När Spaceport America slår upp portarna räknar turistbyrån i Las Cruces att man komma att ta emot så mycket som 500.000 besökare per år, varav många av dem kommer att betala 200.000 dollar för en rymdresa ombord SpaceShipTwo men en ännu större andel som kommer att spendera pengar bara genom att besöka rymdhamnen.

Hittills har den drygt 70 kvadratkilometer stora rymdhamnen med sitt 2000 kvadratmeter stora besökscenter kostat 209 miljarder dollar. I besökscentret vill man satsa på både utbildning och nöje, och det ska dessutom vara startpunkten för de guidade turerna runt rymdhamnen. Det är där som Disneys experter kommer in i bilden eftersom man ska kunna spendera tre hela dagar på rymdhamnen. Det motsvarar den tid som rymdresenärerna behöver för träning. För de som då följer med någon som ska åka ut i rymden, men själv inte ämnar göra det måste man även se till att det finns andra saker att göra än att se på när WhiteKnightTwo/SpaceShipTwo lyfter mot stjärnorna. Men trots det kommer det mest spektakulära naturligtvis vara alla dessa bildskärmar som visar vad som pågår i och utanför rymdskeppet.

– Vi kommer att skapa ett NASA-likt kontrollrum med många effekter, även om den teknik som finns tillgänglig idag i princip gör att det går att styra flygningarna från en iPhone, säger Aaron Prescott, rymdingenjör och affärsansvarig vid Spaceport America.

Källa: http://www.tours.com/travel-intel/business-2/travel/space-tourism-spaceport-america/
Bild: Disney 

  • Liknande artiklar:

 

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev

 

Please publish modules in offcanvas position.