I onsdags berättade Spaceport Americas projektledare Wayne Savage, lite om hur man ska börja marknadsföra rymdhamnen. Det inkluderar bland annat att man har öppnat en webbshop på rymdhamnens webbplats, där man kan köpa sig en t-shirt, kaffemugg eller något annat.
En en sak är säker, menar Savage, man pratar mycket om Spaceport America bland de som sysslar med kommersiell rymdfart.
– Spaceport America är ett "kraftfullt produktnamn", säger Wayne Savage och refererar till ett utryck myntat av rymdhamnens vd Steve Landeene. Man går till dessa möten för kommersiell rymdfart, och Spaceport America är på allas agenda.
Det som tycker har varit lättast att marknadsföra för rymdhamnen har varit det fantastiska flygvädret, mycket bra tillgång till fritt luftrum (vilket de i och för sig kan tacka det närliggande White Sands Missile Range, platsen historiska betydelse inom rymdteknologi och något som de på Spaceport America kallar för "the first mile's free". Vad menar med det är att Spaceport America ligger på en höjd över havet på nästan 1 mile, och att man är just så mycket närmre rymden.
Dessa fördelar, tillsammans med den enorma ekonomiska potential rymdhamnen har. För närvarande räknar man med ett stort stöd från New Mexico, både ekonomiskt och på andra sätt. Dessutom har Virgin Galactic skrivet ett avtal med Spaceport America som innebär att de hyr in sig över en 20-års period. Även Armadillo Aerospace har tillkännagivet att de vill flytta sin verksamhet till rymdhamnen.
– Spaceport America har två av de tre största rymdturism företagen knutit till sig, och diskussioner pågår med den tredje, säger Wayne Savage.
Förutom rymdturism vill Spaceport America marknadsföra sig som den främsta platsen för andra kommersiella rymdaktiviteter, såsom satellituppskjutningar och uppskjutning av annat nyttolast.
Även miljön är i marknadsfokus
Spaceport America planeras och byggs också utifrån dess omgivning och miljöpåverkan.
– Nuförtiden är miljöhänseende något som marknadsför sig själv, säger Wayne Savage.
Hela rymdhamnen kommer att ta sitt energibehov utifrån förnyelsebar energi. Det är till och med så att anläggningen ska kunna tillgodose två närliggande boskapsfarmar med deras energibehov. Byggnadens utformning, den låga profilen gentemot ökenlandskapet, gör att den i princip blir osynlig på långt avstånd.
I området finns också ett 10.000 år gammalt kulturarv att vårda och marknadsföra. Likaså historien från tiden då man vandrade västerut och utforskade de områdena.
Slutligen så kommer man också att marknadsföra Spaceport America genom det klassiska sättet att sälja varor via en online affär på rymdhamnens webbplats. Där kan man köpa allt möjligt från haklappar för små barn till en matskål för sin hund och olika kläder till barn och vuxna i alla åldrar.
Källa: http://www.lcsun-news.com/las_cruces-spaceport/ci_11466207
Bild: Spaceport America