Världens första rymdhamn speciellt byggd för kommersiella rymdfärder, Spaceport America, lanserade på USA:s självständigghetsdag ett nytt utseende för sitt varumärke. Samtidigt lanserade man en ny webbplats för att markera starten av en ny marknadskampanj för att göra Spaceport America mer känd världen över.
– Spaceport America är i frontlinjen för en ny amerikans revolution inom den kommersiella rymdindustrin, och vad vore den bästa tidpunkten för att visa upp vårt nya varumärke om inte självständighetsdagen, sa Christine Anderson, vd för New Mexico Spaceport Authority (NMSA).
Den nya identiteten, som bär namnet "Spirit", består av två mötande stjärnor som symboliserar samarbetet mellan innovativa satsningar som driver människans satsningar i rymden. Identiteten utgår från de nationella färgerna, där rött symboliserar energi, styrka och kraft, och blått symboliserar förtroende, lojalitet och vishet.
Dessutom erhöll NMSA samtidigt ett temporärt tillstånd att anställa personal för rymdhamnens operativa central (SOC), den domformade byggnad som lifter i anslutning till Virgin Galactics lokaler. Utformningen av byggnadens interiör är på gång för fullt och de slutliga byggnationerna inleds i slutet av 2012. När allt är klart kommer SOC hysa all personal från NMSA och andra grundläggande inrättningar som säkerhet, brandskydd och sjukvård.
– Vi ser fram emot att senare i sommar att öppna SOC för guidade turer. När fas två i konstruktionsarbetet är klar 2013, kommer vi att ha skapat en helt ny form av upplevelsecenter, säger Christine Anderson.
Källa: http://spaceportamerica.com/press-release/spaceport-america-celebrates-independence-day-with-a-brand-new-look-new-control-center/
Foto: Spaceport America