Spaceport Sweden uppmärksammades på Harvard Business School i Boston

Spaceport Sweden uppmärksammades på Harvard Business School i BostonSpaceport Sweden var nyligen inbjuden till det prestigefyllda och välkända Harvard Business School i Boston för att presentera företagets pionjärsatsning att etablera en världsledande rymdhamn på konferensen ”Space – the business frontier”. Konferensen fokuserade på kommersialiseringen av rymdindustrin där privata företag och entreprenörer nu antar utmaningen att utveckla ny teknik och farkoster, samt rymdhamnar, med målsättningen att öka tillgången till rymden för turism, utbildning, forskning och utveckling.

Tillsammans med före detta NASA chefen, Michael Griffin samt representanter från bland annat Virgin Galactic, Boeing, Arianespace, Mojave Air & Space Port samt investmentbanken Morgan Stanley presenterade och diskuterade Spaceport Sweden vilka utmaningar kommersialiseringen av rymdindustrin möter samt vilka möjligheter och strategier Spaceport Sweden initierat för att ta en världsledande position samt stödja utvecklingen av en ny världsindustri.

– Det är en stor ära att bli inbjuden till Harvard och samtidigt ett kvitto på att världen följer oss och vill ta del av vår spännande pioinjärsatsning. Vår världsledande vision och mål att skapa ett rymdupplevelsecentra med äventyr på marken, luften och i rymden möts av stort intresse. Vårt internationella pilotprojekt, Creative Space, med mål att skapa en do-tank för utveckling av innovativa rymdupplevelser och tjänster genom att kombinera rymdteknik med besöks- och kreativa näringar applåderas som banbrytande, säger Karin Nilsdotter, vd Spaceport Sweden


Pilotprojektet Creative Space

För att ta vara på det intresse och potential som denna framtidsindustri innebär krävs nya idéer och utveckling av innovativa upplevelser, tjänster och processer för att skapa långsiktighet och ekonomisk tillväxt. Med rymden som plattform söker Spaceport Sweden skapa innovativa kopplingar till kreativa och kulturella näringar som mode, upplevelser, film, mat, reklam, konst, spel, hälsa och miljö. Målet med satsningen är skapa en nod i Swedish Lapland för utveckling av nya tjänster och upplevelser genom att kombinera underhållning, äventyr och utbildning samt att skapa en länk som stärker regional och nationell tillväxt samt uppmuntrar nyföretagande bland akademiker och studenter länkar näring och akademi – med internationell räckvidd. Medfinansiärer i satsning Creative Space är Tillväxtverket, Kiruna Kommun, Länsstyrelsen i Norrbotten och Norrbottens Läns Landsting.

Spaceport Sweden AB ska med bas i Kiruna etablera Europas första och självklara rymdupplevelsecentra och rymdhamn som erbjuder äventyr och rymdresor för privatpersoner och tjänster för akademi och företag. Spaceport Sweden invigdes som en nationell satsning av Näringsminister Maud Olofsson 2007. Delägare i bolaget är ICEHOTEL, Lapland Resorts med Riksgränsen och Björkliden Fjällby, riskkapitalbolaget Norrskenet och det statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation.

Källa: http://www.spaceportsweden.com/blog/spaceport-sweden-on-stage-at-harvard
Foto: Spaceport Sweden
 

  • Liknande artiklar:

 

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev

 

Please publish modules in offcanvas position.