Sverige och Skottland i kamp om att bli Europeisk hemmahamn för Virgin Galactic - Rymdturism.se

Warning: Attempt to read property "image_intro" on null in /var/www/rymdturism.se/public_html/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php on line 118

Sverige och Skottland i kamp om att bli Europeisk hemmahamn för Virgin Galactic

Sverige och Skottland i kamp om att bli Europeisk hemmahamn för Virgin GalacticVideosekvens USA och Spaceport America kommer att bli hemmabasen för Virgin Galactic, men trots att de första kommersiella rymdfärderna inte kommer att starta förrän tidigast 2013, letar man redan efter en Europeisk bas. Men frågar är var ska den ligga? Både Sverige och Skottland satsar för att bli just Virgin Galactics hemmahamn i Europa.

Med nästan 500 biljetter sålda för en drygt 3 timmar lång rymdfärd till en kostnad av 200.000 dollar, börjar Virgin Galactic redan nu fundera på att expandera. Detta trots att det finns åtskilliga juridiska och avtalsenliga problem kvar att lösa innan några kommersiella rymdfärder kan starta.

Hur ställer sig då Skottland och Sverige emot varandra? Från det brittiska näringsdepartementet säger man att det finns ett stort intresse att locka till sig kommersiell rymdverksamhet och att Skottland då är en potentiell plats för rymdturism. Som tänkbar kandidat har nämnts det brittiska flygvapnets bas i Lossiemouth och Virgin Galactics förre vd, Will Whitehorn, har tidigare nämnt att rymdturismfärder skulle kunna utgå från Skottland.

– En av anledningarna att det har diskuterats kring Lossiemouth en tänkbar plats för uppskjutningar är att plasten befinner sig relativt långt bort från bebodda områden, säger Jeremy Curtis vid den brittiska rymdorganisationen.

Problemet är dock att det finns inga fasta planer för en rymdhamn i Skottland, vilket det däremot finns i Sverige. Man har faktiskt i Kiruna redan nu en fullt fungerande rymdhamn.

– Det finns endast ett fåtal platser i världen där man försöker etablera en rymdhamn för kommersiella rymdfärder, men ingen har kommit så långt som vi har, säger Karin Nilsdotter, vd för Spaceport Sweden.

Redan nu erbjuder Spaceport Sweden rymdäventyr, med flygningar på höga höjder för att uppleva norrskenet på nätta håll utan risken att moln kommer i vägen.

– Spaceport Sweden skulle vara en fantastisk plats att flyga från. De har ishotellet, ett underbart resmål och man får en fantastisk utsikt – som skiljer sig från den man får i New Mexico, sa Stephen Attenborough, marknadsdirektör för Virgin Galactic, under invigningen av Spaceport Sweden i början av 2009.

Abu Dhabi – en joker med finansiella muskler
Trots all optimism i Europa om att få bygga upp en infrastruktur för rymdturism är det inte alls säkert att Virgin Galactics första rymdhamn utanför USA hamnar i Europa.

– Om och när vi tror att det är rätt tidpunkt för en expansion, är det troligt att vi kommer att titta närmre på Abu Dhabi, sa Stephen Attenborough drygt ett år senare.

Anledningen till detta uttalande är att investerare i Abu Dahbi nu äger en betydlig del av Virgin Galactic, och har inte heller gjort någon hemlighet att man vill att Virgin Galactic ska utveckla en rymdhamn i regionen. Frågan är om Kiruna och Lossiemouth kan mäta sig med Abu Dhabi. Vad tror du?

Andra användningsområden och operatörer
Flera andra företag tävlar om att bli den första som tar betslande kunder på en reguljära suborbitala rymdfärder. Exempelvis erbjuder XCOR Aerospace en rymdresa till halva priset av vad Virgin Galactic tar. I och för sig är upplevelsen en annan, bland annat sitter man fastspänd hela tiden och får således inte känna av hur det är att vara tyngdlös. Deras resebolag, RocketShip Tours, planerar att utgå från Curacao i den Karibiska övärlden någon gång under första hälften av 2014. Här skulle även Spaceport Sweden vara ett alternativ eftersom man är öppen för alla operatörer.

Även om rymdturism är det stora dragplåstret, finns det ett flertal användningsområden för suborbitala rymdfärder. Transkontinentala flygfärder via rymden och uppskjutning av mikrosatelliter är två områden, och skulle kunna göra att priserna faller ganska fort efter att kommersiella tjänster är igång.

– Prognoserna säger att runt 2020, kommer 20.000 personer årligen att flyga ut i rymden och kostnaden för detta komma att går ner avsevärt. Idag kostar det 200.000 dollar, men runt 2015 kanske det är nere på 50.000 dollar, säger Karin Nilsdotter.

Videosekvens Se filmen med intervjun av Karin Nilsdotter i BBC

Källa: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/click_online/9694766.stm
Foto: BBC

  • Liknande artiklar: