Under årets upplaga "International Symposium for Personal and Commercial Spaceflight" i New Mexico visade XCOR Aerospace en modell i full skala av deras tvåsitsiga suborbitala rymdfarkost Lynx.
- Liknande artiklar:
Med rymdturismen kommer självklart nya tekniska landvinningar att göras. Tekniska lösningar som bara för ett par år sen ansågs vara omöjliga. I denna sektion kommer rymdturism.se att samla nyheter inom det tekniska området så att du kan följa utvecklingen.
Under årets upplaga "International Symposium for Personal and Commercial Spaceflight" i New Mexico visade XCOR Aerospace en modell i full skala av deras tvåsitsiga suborbitala rymdfarkost Lynx.
Under "International Symposium for Personal and Commercial Spaceflight" i New Mexico passade Virgin Galactic på att släppa några nya bilder på det pågående utvecklingsarbetet av SpaceportTwo.
Nyligen meddelade Virgin Galactic att de nu har fått in betalningar från 529 framtida rymdresenärer. Samtidigt har en lång rad olika tester genomförts för att försäkra sig att alla komponenter i SpaceShipTwo:s raketmotor fungera som det ska, och man förbereder sig nu för att göra de första motordrivna testflygningarna innan årets slut.
Virgin Galactic räknar med att utvecklingen av raketmotorn till SpaceShipTwo kommer att vara klart inom de närmaste två månaderna, vilket blir en stor milstolpe i deras ambition om att bli den första kommersiella rymdlinjen.
Virgin Galactics vd George Whitesides avslöjar att SpaceShipTwo kommer att för första gången flyga för egen maskin senare i sommar. Går allt som det är tänkt med tester, tillstånd och flytt till Spaceport America räknar Virgin Galactic med att komma igång med kommersiella flygningar under 2013.
I en framtid med permanenta rymdstationer för rekreationer kommer det att finnas ett stort behov för transport av resenärer till och ifrån rymdstationerna. En konceptfarkost kallad Air XLDronV, som till skillnad från alla andra rymdfarkoster som håller på att tas fram för rymdturism, är helt obemannad.
XCOR Aerospace meddelade idag att de har slutfört vindtunneltesterna på sin suborbitala rymdfarkost Lynx. Testerna utfördes vid NASA Marshall Space Flight Center (MSFC) med hjälp av en skalriktig modelll av Lynx. Resultaten visade att Lynx aerodynamiska form ger en stabil och kontrollerbar färd hela vägen upp till maxfart och under återfärden.
WhiteKnightTwo, moderskeppet som ska ta SpaceShipTwo upp i rymden, gjorde en mer ojämn landning än väntat när dess vänstra landningsställ kollapsade efter sin 37:e testflygning under torsdagmorgonen i Mojaveöknen i Kalifornien.
Det brittiska flygteknik konsultbolaget Gas Dynamics har genomfört en intern forskningsstudie som visar på att om Virgin Galactics SpaceShipTwo hade varit utrustad med en raketmotor driven av ett flytande bränsle och ett flytande oxidationsmedel, skulle farkosten nå 100 kilometers höjd för egen maskin. Därmed skulle den inte behöva använda sig av bärflygplanet WhiteKnightTwo.
Scaled Composites har genomfört den fjärde testkörningen av raketmotorn till SpaceShipTwo. Denna fulltaliga test av RM2-motorn var den första sedan den 20 maj förra året. Allt gick enligt Scaled Composites webbplats utan några problem.