XCOR Aerospace meddelade idag att de har slutfört vindtunneltesterna på sin suborbitala rymdfarkost Lynx. Testerna utfördes vid NASA Marshall Space Flight Center (MSFC) med hjälp av en skalriktig modelll av Lynx. Resultaten visade att Lynx aerodynamiska form ger en stabil och kontrollerbar färd hela vägen upp till maxfart och under återfärden.
Lynx är en tvåsitsig suborbital rymdfarkost som lyfter i ett steg från en vanlig landningsbana och som använder sig av återanvändbara raketmotorer som drivs av ett giftfritt bränsle. Rymdfarkosten når precis strax över den höjd som definieras där rymden börjar, det vill säga 100 km. Lynx kan lyfta upp till fyra gånger per dag med ett minimalt behov av insatser mellan flygningarna.
– Med dessa tester har vi nått ytterligare en milstolpe på vägen mot att kunna leverera Lynx-farkosterna och är samtidigt ett fantastiskt exempel på hur statliga och kommersiella rymdentreprenörer kan arbeta tillsammans för att stärka den amerikanska rymdindustrin, sa Andrew Nelson, huvudchef för det operativa arbetet vid XCOR.
Tidigare genomfördes i slutet av förra året vindtunneltester vid Air Force Research Laboratory i Ohio i ett samarbete mellan XCOR, NASA och Air Force Research Laboratory.
Källa: http://www.xcor.com/press-releases/2010/10-09-20_XCOR_completes_supersonic_wind_tunnel_tests.html
Foto: XCOR Aerospace