Warning: Attempt to read property "image_intro" on null in /var/www/rymdturism.se/public_html/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php on line 118

Suborbitala resor till budgetpris inom två år

Lynx - nytt sobirbitalt rymdskepp från XCORVideosekvens Ännu en ny rymdfarkost för rymdturister på den alltmer växande marknaden för kunna ta upp allmänheten i rymden har sett dagens ljus. Det är den kalifornienbaserade rymdentreprenören XCOR Aerospace som idag presenterade sin nya tvåsitsiga rymdfarkost som går under namnet Lynx. 

Denna nya suborbitala rymdfarkost, ungefär i storlek med ett litet privat jetplan, kommer att ta sina första rymdturister redan 2010 till budgetpris. Farkosten har plats för en pilot och en passagerare och startar och landar som ett vanligt flygplan, och har kapacitet för att kunna göra upp till fyra starter varje dag. Till en början kommer resorna precis som för Virgin Galactic att utgå från Mojaveöknen i Kalifornien, men XCOR förväntar sig att Lynx ska kunna flyga från många andra platser, eftersom planet inte behöver mycket mer infrastruktur än en startbana och luftrum. Lynx kommer att drivas av fyra motorer liknande deras XR-4K14 och XR-4K5 motorer med en blandning av fotogen och flytande syre som bränsle som i sin tur genererar en dragkraft på ungefär 12.000-13.300 N.

– Lynx kommer att göra det billigt för vanliga människor, forskare och lärare att få tillgång till rymden, säger Jeff Greason vd för XCOR. Framtidas versioner av Lynx kommer att få större förmåga att utföra vetenskapliga forskningsuppdrag och även vara tillgänglig för kommersiella applikationer, och kanske på sikt även i omloppsbana kring jorden.

– Vi har konstruerat denna farkost med avsikt att den ska fungera precis som ett valigt kommersiellt flygplan. De motorer vi använder som drivs med flytande bränsle kommer att sörja för högre säkerhet, hållbarhet, pålitlighet och att hålla kostnaderna på en låg nivå, säger Jeff Greason. Dessa motorer kommer också att göra så liten påverkarn på miljön som möjligt. De är helt återvinningsbara och avger färre partiklar än vad hybridraket motorer som använder sig av fast bränsle.

En intressant punkt är den partner som XCOR har skaffat sig i det amerikanska flygvapnet. XCOR fick nyligen ett kontrakt av dom värt mellan 700.000 och 900.000 dollar, då det amerikanska flygvapnet har visat ett intresse för att använda Lynx i framtiden.

Formellt ingen rymdresa

Lynx flygbana på väg upp mot drygt 60 km XCOR har beräknat att deras resor kommer att kosta hälften av vad Virgin Galactic tar för en resa, cirka 100.000 dollar. Men en resa med Lynx kommer samtidigt att ta halva tiden och man kommer att med en hastighet på två gånger ljudets nå en höjd på två tredjedelar av vad SpaceShipTwo kommer att göra. Med tanke på att rymden är definierad att börja vid 100 kilometers höjd, åker man formellt inte ut i rymden och man erhåller inte heller några astronautvingar. Förvisso har man också parkettplats mot rymden bredvid piloten, men man sitter fastspänd som i ett stridsflygplan vilket gör att upplevelsen av att vara tyngdlös helt kommer att försvinna.

På den positiva sidan kommer förmodligen det låga priset att starta ett priskrig med andra företag inom rymdturismen, vilket är goda nyheter för alla som tänker att göra en suborbital rymdresa.

XCOR håller samtidigt på med att utveckla Lynx efterföljare Lynx Mark II, som kommer att flyga dubbelt så högt upp till cirka 130 km höjd.

Video Videosekvens

För att se en animering på hur en resa med Lynx kan komma att se ut, se nedan.




Källa: http://www.xcor.com/press-releases/2008/08-03-26_Lynx_suborbital_vehicle.html
Bilder: XCOR Aerospace

  • Liknande artiklar:

Relaterade artiklar