För två år sedan myntade Will Whitehorn, vd för Virgin Galactic, uttrycket "Year of the Spaceship". Han syftade då på 2008, men 2009 är nog det år som mer gör sig förtjänt av det epitetet. Det var då som SpaceShipTwo, Virgin Galactics verkliga rymdskepp såg dagens ljus. Rymdturism.se summerar året som passerat och listar årets viktigaste händelser inom rymdturismen.
Totalt under 2009 har det på Rymdturism.se skrivits 128 artiklar, informationssidorna har uppdaterats med främst nya rapporter och avhandlingar och det har skrivits närmare 90 twitterinlägg. Rymdturism.se har också svarat på åtskilliga mail från rymdturism entusiaster, varit behjälplig med sakkunskap gentemot tre studenter som skrivit c-uppsatser i ämnet rymdturism och för en holländsk student som skrivit en avhandling kring rymdturism och miljön. Rymdturism.se gjorde också 2 radioframträdanden, skickade upp den skånska flaggan i rymden samt var med i ett par tidningsartiklar.
Sverige visar framfötterna inom rymdturismen
Foto: Spaceport Sweden
2009 började med att Rymdturism.se i januari berättade i Sveriges Radio P4 om hur rymdresandet för turister kan se ut inom en ganska snar framtid. Senare i mars skrevs det historia då den skånska flaggan för första gången var ett kort ögonblick uppe och vände i rymden. Händelsen ägde rum den 12 mars när den åkte med i noskonen på sondraketen REXUS 6, men det var först en månad senare som flaggan återbördades till skånsk mark.
För svenskt vidkommande startade 2009 starkt. Vid en presskonferens på Esrange Space Center, gick startskottet för den prestigefyllda kampen om vem som skulle få bli en av Virgin Galactics nordiska reseagenter för resor till rymden. Efter att intresserade resebyråer hade fyllt i och skickat in ett omfattande ansökningsformulär, valdes ett par ut för en intervju med Virgin Galactic. Kvar blev till slut fem kandidater som fick uppdraget. Vem det blev stod klart först under TUR-mässan som gick av stapeln i mars i Göteborg. De fem resebyråerna blev Ice Hotel Travel i Jukkasjärvi, The Search i Malmö, Upplevelseakuten AB i Stockholm, Hannibal & Marco Polo A/S från Århus i Danmark och Area Travel Agency från Helsingfors i Finland.
Rymdturism.se fick också den stora äran att bli inbjuden till Kiruna, och tillsammans med ett 50-tal företrädare för företag, myndigheter och organisationer, under två dagar diskutera hur man ska marknadsföra staden för att leva upp till namnet "Rymdstad Kiruna". Leif Arndorff bidrog med sina tankar och idéer samt höll ett inspirerande föredrag kring rymdturismen på kvällen.
Spaceport Sweden var under året också flitig deltagare i ett antal internationella konferenser om rymdturism, bland annat vid The Royal Aeronautical Society’s inaugural Space Tourism conference som gick av stapeln i London i juni, och International Symposium for Personal and Commercial Spaceflight i Las Cruses, New Mexico, under oktober månad.
Rymdhamnar börjar ta form
Foto: KRQE News
I början av januari fick Spaceport Sweden besök av Spaceport America med syftet att påbörja ett långsiktigt samarbete genom att ingå ett systeravtal med SA där man med gemensamma krafter ska utveckla den kommersiella rymdindustrin och därmed stärka varandras rymdhamnar och varumärken. Hemma i USA öppnade Spaceport America en webbshop på sin webbplats, där man kan köpa sig en t-shirt, kaffemugg eller något annat redan innan rymdhamnen existerade i reell mening. Det var först under början av sommaren som det första ceremoniella spadtaget togs för byggandet av Spaceport America. Hela projektet beräknas kosta New Mexicos skattebetalare 198 miljoner dollar och kommer att ta upp ett 73 kvadratkilometer stort avlägset område nära staden Truth or Consequences strax norr om Las Cruces. Efter en upphandlingsrunda påbörjades den första av fem etapper av konstruktionsarbetet i september, som avser utbyggnaden av infrastrukturen inkluderande vägbyggen, utbyggnad av el- och VA-nät, dragning av fiberoptik som kommer att löpa under hela rymdhamnen, samt etablering av landningsbanor och bränsledepåer. I oktober började Spaceport America dessutom med rundturer kring rymdhamnen för allmänheten.
Hemma i Sverige berättade Peter Salomonsson, flygplatschef vid Kiruna flygplats, i december om planerna för utbyggnaden av flygplatsen och Spaceport Sweden och Spaceport Sweden. I första etappen, som kostar 95 miljoner att förverkliga, ingår ett hotell med 80 rum. Hotellet byggs direkt i anslutning till terminalen, vilket är högst ovanligt eller rent av unikt. När man kommer in i flygplatsen kommer man även in i hotellobbyn där man också ska kunna checka in sitt bagage. Ett tecken på att man kan gissa att det hela handlar om en anpassning för kommande rymdturister är att projektet har fått namnet "Spacehall".
En annan exotisk plats som under året har visat tecken på att man vill etablera en rymdhamn är Hawaii. Hawaiis unika månlika landskap, fantastiska väder och böljande stränder lockar årligen mängder av turister från hela världen. Men nu tycks alltså turismen på den berömda ön att sikta in sig mot högre höjder, mot rymden. En del lagstiftare menar nämligen att Hawaiis framtid finns i rymden och rymdturismen.
Året då Virgin Galactics rymdsatsning visar hårdvara
Foto: Gene Blevins
I februari gjorde WhiteKnightTwo sin andra testflygning som varade i 30 minuter och en maxhöjd på 5500 meter. Den tredje genomfördes månaden därpå och följande testflygningar gick av stapeln i rask takt. Det skulle bli totalt 21 stycken testflygningar innan årets slut. Under årets upplaga av EAA AirVenture i Oshkosh som gick av stapeln i juli fick allmänheten för första gången se Virgin Galactics WhiteKnightTwo. Men inte nog med det. För första gången följde också Richard Branson med som tredje man bakom piloterna Pete Siebold och Clint Nichols.
Under sommaren förvärvade den dubaiske shejken Mansour bin Zayed al-Nahyan genom sitt investmensbolag Aabar Group en tredjedel av Virgin Galactic för en köpesumma på 2,1 miljarder kronor. I en klausul har al-Nahyan rätt att i framtiden bygga en rymdterminal i Dubai med exklusiva rättigheter för Virgin Galactics rymdfärder. Det återstår att se hur och när bygget av en rymdterminal kommer att ske, med tanke på de mycket kärva ekonomiska omständigheter som Dubai i nuläget har.
Modeskeppet står klart men utan en fungerande rymdfarkost lär drömmen om rymdresor för alla aldrig slå in. Men i maj gjordes för första gången en fullskalig test av raketmotorn till SpaceShipTwo, RM2, ute i öknen i södra Kaliforninen hos Scaled Composites och deras underleverantör Sierra Nevada Corporation. Dock gav varken de videosekvenser eller det pressmeddelande som publicerades i samband med testet några djupare tekniska detaljer. Året gick mot sitt slut och många undrade när SpaceShipTwo skulle stå klart, men så efter år av väntan presenterades i början av december äntligen rymdskeppet under en spektakulär ljusshow i Mojaveöknen. En av de mer prominenta gästerna, Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger, var verkligen på humör den kvällen och höll ett lättsamt och humorfyllt tal innan han tillsammans med guvernören för New Mexico, Bill Richardson, och Richard Bransons dotter Holly i den kalla och vindpinade kvällen döpte SpaceShipTwo officiellt till VSS Enterprise, världens första rymdfarkost för kommersiella färder.
Fler aktörer blandar sig i den kommersiella leken
Foto: XCOR Aerospace
Men Virign Galactic är inte de enda som satsar på den marknad som alltfler ser som mycket lukrativ i framtiden. I januari släppte XCOR Aerospace bilder på testkörningarna av sin nya raketmotor, med beteckningen XR-5K18, som deras rymdfarkost Lynx kommer att använda sig av. Under sommaren tillkännagav XCOR att man slutfört en mängd vindtunnel tester på den aerodynamiska utformningen av deras suborbitala rymdfarkost Lynx. Testerna ägde rum vid det amerikanska flygvapnets testanläggning Wright-Patterson flygbasen nära Dayton i Ohio, med hjälp av en metallmodell av Lynx i skala 1:16. I september passerade XCOR ett antal viktiga milstolpar i sitt testprogram för deras raketmotor när det gäller tändnings- och kylningssystemen så motorn kan köras kontinuerligt med jämn belastning utan några problem. I december slöt XCOR Aerospace och Yecheon Astro Space Center ett avtal som bland annat innebär att privatpersoner ska kunna göra en rymdresa i en rymdfarkost tillverkad i USA men uppskjutningen kommer att ske från Sydkorea.
För EADS Astrium var året mycket av en berg- och dalbana. I mars lät man först meddela att man lägger sina planer på rymdturism på hyllan på grund av att man inte har fått in det kapital om 1 miljard euro som behövdes för att kunna fortsätta med projektet. Månaden därpå visade det sig att EADS Astrium inte alls har gett upp sina ambitioner på en rymdfarkost för rymdturister. Företaget menar att engagemanget är långsiktigt och att den tekniska utvecklingen kommer att fortsätta. Man ger bara inte en tidsplan.
På närmre håll finns andra satsningar på suborbitala rymdfarkoster, nämligen i Danmark. Där finns Copenhagen Suborbitals, som siktar på att utveckla en rymdfarkost med plats för en person som ska kunna skjutas upp i rymden i en suborbital bana. Men innan det blir verklighet koncentrerar dom sig på att få raketmotorn säker och pålitlig. I mars testkörde de för första gången sin egenutvecklade raketmotor i ett avspärrat områden i Köpenhamns hamnområde. Under 23 sekunder levererade raketmotorn 90.000 kW med en blandning av lustgas och en epoxyhybrid som drivmedel.
Under årets sista månad visade Blue Origin tecken på liv, ett företag som det under lång tid har varit tyst om.
Rymdhotell – with a view
Det satsas inte bara på rymdfarkoster för rymdturister utan även rymdhotell. I april gjorde en prototyp för rymdboende från Bigelow Aerospace, Genesis II, sitt 10.000:e varv kring jorden sedan den sköts upp den 28 juni 2007. Genesis II följde sin föregångare Genesis I, som var något mindre i storlek. Ett annat företag, Galactic Suite, satsar också på rymdhotell och gjorde i november anspråk på att öppna världens första rymdhotell redan 2012. Om de hinner till 2012 är nog mindre troligt, men redan nu har drygt 40 personer reserverat sig ett rum med en fantastisk utsikt på 450 kilometers höjd.
Rymdturister i rymden – på riktigt
Foto: Space Adventures
Men vad är några rymdfarkoster eller rymdhotell utan turister? Även om de suborbitala rymdresorna ännu inte har kommit igång finns det en aktör, Space Adevntures, som idag skickar turister på en orbital rymdresa till den internationella rymdstationen för några futtiga 35-40 miljoner dollar. I slutet av februari började Charles Simonyi att träna inför sin rymdresa till ISS. Månaden därpå sköts han upp från Baikonur Cosmodrome i Kazakhstan ombord den ryska Soyuz-TMA rymdfarkost som skulle ta honom till den internationella rymdstationen. Därmed skrev Charles Simonyi historia som den första privata rymdresenären att göra sin andra resa ut i rymden.
Innan året tog slut hade ytterligare en rymdturist besökt ISS. Det var Cirque du Soleils grundare och konstnärliga ledare, Guy Laliberté, som i slutet av september blev Kanadas första rymdturist och den första clownen i rymden. Under sin vistelse ombord ISS belyste Guy problematiken kring vatten som resurs, eller snarare bristen på färskt dricksvatten för större delen av jordens befolkning. Under temat "Moving Stars and Earth for Water" kom invånarna i 14 städer världen över att under 120 minuter rikta sina blickar mot stjärnorna och i en gemensam manifestation tillsammans med artister och välkända figurer ge en hyllning till vattnet, den viktigaste naturresursen av alla.
Rymdturister snart i rymden – också på riktigt
Foto: Michael Schumacher offical website
Vill man åka ut i rymden billigare (eller mindre dyrt) har många redan börjat ställa sig i kö för en resa och speciellt då med Virgin Galactic. De har under året nu kommit upp i drygt 330 förväntansfulla, betalande (eller delvis) rymdresenärer och med ytterligare 82.000 i kö som väntar på att prislappen ska gräva mindre hål i deras plånböcker. För priserna lär gå ner. Virgin Galactic siktar på att sälja 50.000 biljetter de första 10 åren och sen halvera priset.
Från den förra gruppen har en del visat upp sig i pressen under det gångna året. Här kommer ett litet axplock. Josu Feijoo, bergsklättrare från Spanien, kommer att bli den första rymdresenären med diagnosen diabetes. Makouri Scott, konstnär från Nya Zeeland, var den första personen från det landet att boka in sig på på en rymdresa med Virgin Galactic och han ämnar att finansiera sin rymdresa med sina egna verk. Glenys Ambe, affärskvinna och ägare av två modebutiker i Brisbane, kommer att bli den första australiensaren att åka ut i rymden med Virgin Galactic. Amerikanen Ken Baxter berättade i media i höstas att när fastighetsboomen blomstrade som bäst för några år sedan blev han 2005 den första att köpa en biljett för en rymdresa med Virgin Galactic. Den 28-åriga Ashish Thakkar kommer att bli den första rymdturisten från Uganda och en av de 100 första som kommer att få åka ut i rymden med Virgin Galactic, de som kallas "Founders".
Från Virgins reseagenter i Peru har det rapporterats att tio peruaner är seriöst intresserade av att betala 200.000 dollar för att komma ut i rymde, och även reseagenter i Kanada säger att minst två från Toronto vill åka ut i rymden.
I somras ägde också världens första bröllop rum i tyngdlöshet. New York-borna Noah Fulmor och Erin Finnegan sa "ja" till varandra den 20 juni när de flöt tyngdlöst omkring ombord ett modifierat Boeing 727-200 flygplan, som lyfte från Kennedy Space Center på Cape Canaveral i Florida. Paret där båda är stora rymdentusiaster och båda drömde om att bli astronauter, utbytte ringar skapade från en meteorit.
En del kändisar har också dykt upp i tidningskolumnerna. Enligt en källa inifrån Hollywood planerar Tom Cruise att ta en rymdresa med Virgin Galactic. Det har dock inte bekräftats av honom själv. Den trefaldiga Formel-1 världsmästaren Niki Lauda betalde i april de 200.000 dollar som en rymdresa med Virgin Galactic kostar. Eftersom han själv har flygcertifikat hoppas han på att få en möjlighet att själv sitta bakom spakarna på SpaceShipTwo. I augusti lät en annan F1-stjärna, den sjufaldiga världsmästaren Michael Schumacher, meddela att han hade bokat in sig för en rymdresa med Virgin Galactic. Men från det engelska hovet lät Drottning Elizabeth II meddela att rymdturism är alldeles för dyrt för henne, trots en personlig förmögenhet på 4,5 miljarder kronor. Däremot ryktades det att Prinsessan Beatrice, den femte i ordningen till den brittiska tronen, har köpt sig en plats ombord Virgin Galactics suborbitala rymdfarkost SpaceShipTwo. Om vi stannar kvar bland de engelska tabloiderna rapporterade tidningen The Mail att Spandau Ballet, som återförenades tidigare förra året, att de har blivit anlitade av Virgin Galactic för att stå för underhållningen ombord deras kommersiella rymdfarkost Enterprise.
Tävlingar ett populärt tema
Foto: Guinness & Co
Rymdturism har under året blivit ett allt mer populärt tema, vilket inte minst märks hos alla de bolag som i diverse tävlingar lottar ut en rymdresa. I april tillkännagavs vem som blev vinnaren av Symantecs tävling "Blast off With Norton" och en suborbital rymdresa med SpaceAdventures. Fyra månader senare satte det irländska bryggeriet Guinness igång en tävling för att fira sina 250 år som bryggeri. Första priset är en plats ombord SpaceShipTwo med Virgin Galactic för en resa ut i rymden lika svart som det berömda ölet. I Australien vann den 27-åriga Emma Morris 25 miljoner Velocity Points i en tävling anordnad av det australiska flygbolaget Virgin Blue. Denna vinst kunde hon lösa in mot en rymdresa med Virgin Galactic, men hon var inte säker på att detta var den vinst hon ville ha och funderar på att byta in vinsten mot något annat. I Korea firande varuhuset Lotte Department Store 30 år i november och via ett lotteri kan en vinnare kamma hem vinsten som renderar en tre timmars lång rymdresa.
Andra tecken på att rymdturismen vinner mark var att det under årets upplaga av filmfestivalen i Zurich som gick av stapeln mellan 24 september och 4 oktober, premiärvisade regissören Christian Frei sin dokumentär "Space Tourists". I filmen medverkade den första kvinnliga rymdturisten Anousheh Ansari, den första rymdturisten att ha gjort två resor Charles Simonyi och Dumitru Popescu, en av utvecklarna bakom rymdfarkosten Stabilo.
Samtidigt som en ny tidning om rymdturism, UniGalactic, såg dagens ljus i mars, gick en annan, LAUNCH Magazine, i graven några månader senare. Kärvare ekonomiska tider sades vara den bidragande orsaken till att den senare försvann. Men nya kommer att dyka upp. När kommer en svensk tidning om rymdturism?
Rymdturismen en akademisk fråga?
Dessutom har rymdturismen under året även letat sig in i den akademiska världen då många studenter väljer att skriva om rymdturismen i sina examensarbeten. Cathriné Hofstetter Ericsson och Jonna Sturesson, elever vid KY-Akademien Studium i Göteborg och Marie Alverslid vid Institutionen för samhällsvetenskap på Mittuniversitetet i Östersund skrev två mycket intressanta uppsatser inom rese- och turistbranschen. Under hösten kom ett manus till Rymdturism.se från Thomas Dam vid NHTV University Breda i Amsterdam med titeln "Environmental impats of space tourism". Ett mycket intressant ämne och Rymdturism.se ser fram emot den färdiga avhandlingen som beräknas vara klar under början av 2010.
Vad kan man förvänta sig av 2010?
Den stora händelsen under året som kommer lär nog vara alla testflygningar med SpaceShipTwo. Kommer året ut att räcka till så att de kommersiella resorna kommer igång 2011? Vidare kommer XCOR:s Lynx att se dagens ljus. Spaceport America och Spaceport Sweden kommer att utvecklas vidare. Fler rymdturister kommer att finnas i media. Kommer fler kändisar att berätta att de köpt en resa? Kommer fler svenskar att bekänna färg? Det ryktas att fyra stycken svenskar ska ha köpt sig en biljett.
Alla rymdhotell som det pratats om under året måste nu under 2010 visa upp lite mer om man inte ska behöva skjuta de tilltänkta uppskjutningsplanerna längre mot framtiden.
Ett annat viktigt ämne som det kommer och måste debatteras om är rymdturismens miljöpåverkan. Både ur negativ och positiv bemärkelse. Utvecklingen av rymdturismen kommer att driva en teknikutveckling som på många sätt kommer att vara till gagn för miljön. Rymdturism.se kommer att följa detta ämne noga under året.
Vad som än händer kommer 2010 med största sannolikhet också innehålla många överraskningar. Vi får se när Rymdturism.se summerar 2010.
Källa: Rymdturism.se