Den 17 juni i år gick den licens ut som Mojave air and spaceport fick 2004 inför X Prize tävlingen med SpaceShipOne och WhiteKnightOne. Nu har man tilldelats en ny licens för farkoster som startar och landar horisontellt, och kan återigen göra skäl för sitt namn som rymdhamn.
Tidigare i år hade Mojaves operativa chef Bob Rice skickat in en ny ansökan som skulle täcka det arbete som man förväntar sig att göra med SpaceShipTwo. I den ansökan fanns det antal testflygningar man ska göra med SpaceShipTwo angivet, men Bob Rice avböjer att berätta hur stort det antalet är.
Den speciella avdelningen inom den federala luftfartsmyndigheten i USA (FAA) som sysslar med kommersiell rymdfart har konfirmerat att licensen har förnyats och att den löper över fem år samt att antalet flygningar med SpaceShipTwo inte är begränsade, men att uppskjutningssystemet med WhiteKnightTwo måste vara densamma under hela licenstiden.
I en artikel från en australisk tidskrift i april i år nämns en siffra om 30 testflygningar, men det har pratats ett antal som är både något mindre och betydligt högre än 30.
Oberoende av antalet är frågan om dessa testflygningar även inkluderar flygningar över 100 kilometers höjd, eller gäller det bara de tidiga dropptesterna med glidflygningar och andra raketdrivna flygningar de vill utföra som inte är över 100 kilometer?
Några av dessa frågor hoppas bli uträtade av Will Whitehorn under den rymdturismkonferens som anordnas av Royal Aeronautical Society i London under tisdagen den 30 juni.
Källa: http://www.flightglobal.com/blogs/hyperbola/2009/06/mojave-gets-spaceship-two-lice.html
Foto: Mojave Airport