Nedräkningen för rymdstaden Kiruna har börjat

Nedräkningen för rymdstaden Kiruna har börjat

Kommersiella rymdresor ligger bara runt hörnet. Spaceport Sweden satsar nu hårt på att göra Kiruna till en av de första rymdhamnarna i världen. Men några hinder finns fortfarande kvar att ta sig förbi.

– Sverige och Kiruna har bland de bästa förutsättningarna i världen, nu gäller det att vi tar tillvara på dem för att möjliggöra den här industrin, säger Karin Nilsdotter, vd för Spaceport Sweden.

Många drömmer om att resa ut i rymden, att se jorden från avstånd och få uppleva tyngdlöshet. Detta är något som har varit få förunnat och under cirka 50 års tid är det bara 540 människor som har varit i rymden. Privata rymdresor har varit på tal i ett antal år men det är mycket som ska klaffa innan det kan bli verklighet. Teknikutvecklingen kring återanvändbara rymdfarkoster är en viktig del och de olika aktörerna i branschen kommer nu allt närmare.

– Det är "rocket science", det tar tid att utveckla nya projekt, företag och innovationer, säger Karin Nilsdotter.

Flyger redan idag

Två aktörer inom kommersiell rymdflygning har redan flugit till den internationella rymdstationen, hittills med obemannade farkoster men 2016 planeras bemannade flygningar. Richard Bransons företag Virgin Galactic, ett av de företag som kan bli aktuellt för flygningar från Kiruna, gjorde så sent som för ett par veckor sedan en lyckad testflygning av företagets rymdfarkost.

– Den kommersiella launchen hoppas man ska ske inom ett år, om allt går som det ska. Men det som är spännande är att man har gått från att ha varit ett koncept till att man faktiskt testflyger, säger Nilsdotter.

Tillstånd krävs

Två andra delar måste komma på plats och det handlar om tillstånd från Sveriges regering samt USA:s exporttillstånd för bland annat raketkomponenter. Ju fortare det kan lösas, desto tidigare kan Kiruna ta tillvara på de unika möjligheterna som ett glesbefolkat landområde kombinerat med befintlig rymdindustri faktiskt innebär.

– Det krävs ingen ny rymdlag men däremot behöver den nuvarande kompletteras med riktlinjer så vi vet vad vi har att förhålla oss till, säger Nilsdotter.

Tanken är att kunna använda Kiruna flygplats som Europas första rymdhamn inom några år. Eftersom tekniken som exempelvis Virgin Galactic använder sig av innebär att rymdfarkosten lyfts upp med flyg till hög höjd innan raketmotorerna startar är det alltså fullt möjligt att använda flygplatsen genom att starta och landa som ett flygplan.

Rymdcenter i Kiruna

Även om flygningarna inte har hunnit komma igång menar Karin Nilsdotter att det finns stor potential att utveckla rymdturismen på marken med betydande ekonomiska intäkter som följd. Det kan handla om allt från utbildning och träning i G-kraftsimulatorer, tyngdlösa flygningar, forskning och innovation.

pionjar-karin-nilsdotter-vd.jpg

– Vi vill redan nu kunna attrahera besökare och säga att vi är en rymdstad och att det kanske är härifrån du kommer att flyga men redan nu kan du träna och lära dig mer om rymden.

Kombinerade upplevelser

Konkurrensen är hård då allt fler länder satsar på framtidsindustrin. Prognoser visar att ungefär 15.000 personer kommer att flyga inom tio års tid och med tanke på de höga biljettpriserna är det framförallt människor med välfylld plånbok som kommer på besök. Den redan starka besöksnäringen skulle kunna få ett rejält lyft om fler upplevelser kan bakas samman i ett rymdpaket.

– Det gäller att ta tillvara på de förutsättningar och det försprång vi har för rymdindustrin har vi redan.

Men att satsa är ändå inte helt riskfritt. Ingen vet exakt hur det kommer att gå.

– Det är viktigt att veta att det inte finns några garantier men det blir garanterat ingenting om vi inte ens försöker. Man måste våga sikta högt, säger Karin Nilsdotter.

Källa: http://www.kuriren.nu/nknyheter/nedrakningen-for-rymdstaden-kiruna-har-borjat-7368607.aspx
Foto: Mattias Forsberg

  • Liknande artiklar:

Relaterade artiklar