Nu har arbetet med Sveriges nya rymdvarumärke startat. För snart en månad sedan möttes de utvalda kommunikationsbyråerna i Kiruna för en första rymdkick-off med Spaceport Sweden AB.
Vid årsskiftet övergår Progressums projekt för rymdturism i Kiruna i bolaget Spaceport Sweden AB. Då ska en ny varumärkesstrategi vara på plats och grunden för en ny grafisk profil.
– Det här är en pionjärsatsning. Vi ska etablera en ny industri, som samtidigt bygger på 50 års historik eftersom Sverige varit i rymden i 50 år. Nu sätter vi full fart för att direkt efter årsskiftet börja kommunicera ut att rymden och rymdturismen skapar fantastiska upplevelser och affärsmöjligheter, säger Karin Nilsdotter, vd för det nybildade bolaget Spaceport Sweden.
Tre byråer fick dela på den åtråvärda kommunikationspitchen. Naked fick uppdraget att göra den strategisk kommunikationen, Cloud Nine fick sköta webbutvecklingen och Ohlsonsmith fick uppdraget att ta fram en grafisk profil för Spaceport Sweden. Målet nu är att ha en färdig varumärkes- och kommunikationsplattform vid årsskiftet.
– Vi behöver hålla ett högt tempo. Vi har arbetat intensivt i ett år med det här projektet och nu behöver vi börja kommunicera kring vad rymden och rymdturism är, för att kunna attrahera allmänheten samt nationella och internationella samarbetspartners, säger Karin Nilsdotter.
Byråuppställningen saknar dock fortfarande en PR-byrå. PR-pitchen fick avbrytas efter att en av de sex deltagande PR-byråerna lagt sig så lågt i pris att konkurrensen kring kvaliteten sattes ur spel.
– Vi diskuterar fortfarande hur vi ska göra med detta. Eventuellt väntar vi till projektet övergår i bolagsform vid årsskiftet, säger Karin Nilsdotter.
Hur skulle du kommunicera och visualisera Spaceport Sweden?
Källa: http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3289494.ece
Foto: Spaceport Sweden