Blåkläder skickar sina kunder ut i rymden

Blåkläder skickar sina kunder ut i rymden

Sverigebaserade Blåkläder, allmänt sedda som en av världens bästa tillverkare av kvalitetsarbetskläder, är vana vid att hitta sina kunder på höga höjder och i riskfyllda arbetsförhållanden, men företaget har hittills begränsat sig till att erbjuda kläder för människor bundna till jorden. Allt detta är nu på väg att förändras via ett nytt, spännande partnerskap med XCOR Aerospace.

XCOR utvecklar och producerar framdrivningssystem och rymdteknik för både flygentreprenörer och myndigheter, samtidigt som man bygger sin egen flotta av rymdfarkoster. Lynx Mark I och Lynx Mark II är avsedda att transportera privata passagerare förbi jordens atmosfär och vidare ut i rymden och genom detta göra XCOR till ett av de första företagen i världen som gör det möjligt för privatpersoner att förverkliga sina drömmar om rymdfärder. Passagerarna kommer att färdas tillsammans med piloten i cockpit under den stora, transparenta kabinhuven och uppleva den tyngdlöshet, tystnad och utsikt över jorden som endast 500 personer upplevt någonsin. Resan kommer ta ungefär en timme och kostar cirka 150.000 dollar.

– Blåkläder har alltid haft extremt höga krav på funktion, kvalitet och design. På detta sätt har vi mycket gemensamt med raketforskare. Och eftersom vi också vill passa på att lyfta våra "vardagshjältar" så är vi naturligtvis stolta över att kunna producera kläder för ett företag som faktiskt kommer kunna förvandla vanliga jordbor till astronauter, säger Blåkläders marknadschef, Kalle Larsson, som menar att partnerskapet inte är så konstigt som det kan verka på ytan och att de två företagen liknar varandra på många sätt.

– Våra ingenjörer arbetar ofta under svåra förhållanden. Den extrema värmen i en testuppskjutning, den extrema kylan i en installation av flytande kväve och naturligtvis de särskilda förhållandena på vår anläggning mitt i Mojaveöknen. Vi vill att vårt folk är både säkra och smidiga. Och eftersom vårt folk alltid gör att vårt företag ser bra ut ville vi givetvis återgälda gesten. Blåkläder gör ett bra jobb, att se till att vi inte bara har de bäst skyddade raketforskarna utan även de snyggaste någonsin, säger Michiel Mol, styrelseledamot på XCOR, och håller med om att Blåkläder är väl lämpat för uppgiften.

Förutom prestigen som partnerskapet för med sig kommer samarbetet innebära några andra, mer påtagliga, fördelar förklarar Larsson:

– Vi kommer ha möjligheten att skicka några av våra kunder till rymden med Lynx Mark I och Mark II och bara tanken att vi kan säga det är ganska surrealistisk minst sagt! Just nu kan vi däremot bara spekulera i hur det kommer att gå till, ingenting är ännu bestämt så det är något vi kommer att återkomma till.

Blåkläder kommer utveckla arbetskläder som säkerställer att raketforskare (i betydelsen riktiga raketforskare) hos XCOR  kommer kunna arbeta under bästa möjliga förhållanden, med kläder som kan möta och överstiga deras unika krav. Blåkläder kommer också utforma en unik "träningsdräkt" för alla företagets rymdfarare. Denna dräkt kommer användas under alla delar av astronaututbildningen som förbereder passagerarna för de extrema mentala och fysiska förhållanden (såsom 4G-tryck och tyngdlöshet) de kommer utsättas för.

Blåkläder är en av ett fåtal utvalda partners, alla världsledande inom sina områden. Partners som inkluderar KLM, Philips, Unilever, Luminox och Heineken och som alla valts ut av XCOR för att delta i programmet.

Källa: https://www.blaklader.se/sv/press/mynewsdesk/pressrelease/blaklader-skickar-sina-kunder-till-rymden!-/1334703

 

  • Liknande artiklar:

Relaterade artiklar