Enligt EADS Astriums tekniska chef, Hugues Laporte-Weywada, har företaget ett långsiktigt engagemang och den tekniska utvecklingen kommer att fortsätta. Utan att ge en tidsplan för projektet pekade Laporte-Weywada på utvecklingen av företagsjetplan och raketmotorer som de har nästan ett decenniums erfarenhet av. Han avböjde också att ge några mer tekniska detaljer, och hänvisade till det hemlighetsmakeri som förekommer i branchen. Virgin Galactic ger heller inga detaljer kring sina rymdskepp och Blue Origin har hittills inte lämnat ut några uppgifter överhuvudtaget.
– Om det var finansierat med offentliga medel hade det varit tvunget att vi visade dessa detaljer, men detta är bekostad med privata medel, säger Laporte-Weywada, och tillägger att den minskade utvecklingstakten är tillfällig och beror på den nuvarande finansiella krisen. Detta är ett långsiktigt projekt på 20-30 år, och det är därför som vi inte ger upp.
Budget på 1 miljard euro
Budgeten för rymdskeppet ligger på 1 miljard euro, och det inkluderar även kostnaden för att få rymdfarkosten typgodkänd. Men Astrium kommer inte själva att flyga farkosten, utan räknar med att andra operatörer ska använda sig av det. Beslutet att inte själva flyga det kommer från det faktum att Astrium är ett teknikföretag, och inte ett tjänsteföretag. Men när Astrium presenterade sina suborbitala rymdfarkost 2007, fick de mängder av epost och telefonsamtal från personer som ville köpa biljetter.
På frågan om varför en operatör skulle välja deras rymdfarkost istället för Virgin Galactics SpaceShipTwo tillsammans med WhiteKnightTwo som dessutom kan användas för att skjuta upp mikrosatelliter menade Laporte-Weywada att driftskostnaderna skulle vara mycket lägre med en enda farkost istället för två.
Källa: http://www.flightglobal.com/articles/2009/04/03/324809/astrium-we-are-committed-to-space-jet.html
Bild: EADS Astrium