Rymdfarkosten, som ska göra ett kort skutt utanför atmosfären, visades för första gången 2007, men fick ganska strax därefter läggas i malpåse på grund av den globala ekonomiska krisen. Men nu säger Astrium att utvecklingsarbetet trots allt har pågått hela tiden, mestadels på den Romeo raketmotor som ska farkosten ut i rymden men även en hel del vindtunneltester.
– VI fortsätter med investeringarna, säger Astriums vd François Auque. Vi fortsätter att utveckla konceptet, men med så lite personal som möjligt, för att vara förberedda när vi hittar ett relevant kompanjonskap för att ta projektet från koncept till produktion.
Astriums rymdfarkost är ungefär i storlek med ett affärsjetplan och kommer att starta från en vanlig landningsbana med vanliga flygplansmotorer. På 12 kilometers höjd kommer en raketmotor, som drivs med hjälp av en blandning av flytande syre och metan, att slås på och ta farkosten upp till en höjd på strax över 100 kilometer. På den höjden kommer de fem passagerarna att kunna åtnjuta ett par minuter av tyngdlöshet innan de tar sig tillbaka till jorden.
Singapore kommer att bli en partner
EADS Astrium har också nyligen tillkännagivet att Singapore kommer att bygga ett mindre testexemplar av rymdskeppet, cirka 3-4 meter långt, och kan även komma att utveckla delar för den slutliga kommersiella versionen. Konstruktion och testning beräknas ta 18 månader. En helikopter kommer att lyfta testplanet till en höjd av 3 kilometer, varpå farkosten släpps och glidflyger tillbaka till marken.EADS Astrium hoppas även att Singapore kommer att ha en flotta av deras rymdskepp stationerad vid Changi flygplatsen i Singapore.
– Testexemplaret kommer inte att ha några raketmotorer utan kommer att användas för att testa aerodynamiken och glidflygnings egenskaperna, säger Christophe Chavagnac, chefstekniker vid EADS Astrium suborbitala rymdplansdivision.
Källa: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-12176754
Bild: EADS Astrium