En designbyrån från Seattle, Invisible Creatures, har på uppdrag av NASA tagit fram ett antal affischer som gör reklam för framtidens rymdturism och några av de resmålen framtida generationer kanske åker till då.
Oavsett om det gäller att sälja biljetter för en rymdresa eller att se till att forskningen får finansiering, har båda ett egenintresse i att få allmänheten intresserad av rymden och kosmos. Då är det ingen överraskning att vi nu går in i en guldålder av rymdturism-propaganda, en som för oss tillbaka till klassiska retrofuturiska designelement.
Var och en av de smart utformade affischerna innehåller hyllningar till NASAs förflutna och framtid. En affisch för "The Grand Tour" som inkluderar resor till Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus är en återkoppling till Voyagers resor under 70- och 80-talet.
– Fantasin är vårt fönster in i framtiden. Kom ihåg att vi alla är framtidens arkitekter. Vad vi gör och uppnår kommer att ha en djuptgående betydelse för kommande generationer. Effekten av dina ansträngningar går förbi 2020, eller till och med 2050. De kommer att märkas i århundraden framöver. Var djärv i din vision av vad morgondagen kan bli, flytta fram gränserna för vad som är möjligt, och låt oss arbeta tillsammans för att göra det till verklighet, sa Charles Elachi, chef för NASA JPL, när han kommenterade framtidens rymdturism.
Källa: http://www.jpl.nasa.gov/visions-of-the-future/
Bilder: NASA JPL