Lynx snart färdigbyggd

Lynx snart färdigbyggd

Ingenjörerna på XCOR har under de senaste månaderna arbetat intensivt med att färdigställa de strukturella komponenterna till den suborbitala rymdfarkosten Lynx Mark I. En av de viktigaste milstolparna har varit monteringen av det främre nospartiet.

Nospartiet kommer att innehålla teknik för de manuella kontrollerna från styrspak och roderpedaler för sidorodret, samt de livsuppehållande systemen.

– Nästa steg blir att montera detta på Lynx, säger Brandon Litt, teknisk chef på XCOR.

Vidare har huven till Lynx genomgått sin första passningskontroll med resten av farkosten. Den kommer nu att trimmas till slutlig form och installeras. Kåpan täcker motorfackverket, pumpar och heliumtankar. När den är klar kommer den att installeras i en övre och nedre halva, var och en oberoende av varandra och avtagbara som kommer att möjliggöra rutinunderhåll.

Slutligen kommer landningsstället fortsätta att testas genom falltester, med och utan flyglaster, och kommer inom en snar framtid att monteras på Lynx.

– Vi måste kvalitetssäkra nosstället innan vi flyger tills vi uppnår en god säkerhetsmarginal., säger Tony Busalacchi, maskiningenjör på XCOR.

LYNX_REPORT_SepV22015-2.jpg

LYNX_REPORT_SepV22015-3.jpg

För att vara mer kostnadseffektiv har ingenjörerna i typisk XCOR anda dessutom förvandlat en vanlig Ford F-250 pickup till ett avancerat provfordon, där de får möjlighet att testa de aerodynamiska egenskaperna hos olika Lynx-komponenter. Istället för att testa komponenterna i en vindtunnel, kör ingenjörerna pickupen på landningsbanan i de flesta tillfällen i 160 km/h.

Men den stora frågan är när den första testflygningen kommer att genomföras. I början av året förväntade man sig att de första testflygningarna skulle inledas under slutet av detta år. Men i oktober meddelade Harry van Hulten, en av testpiloterna på XCOR, i ett brev vikten av att inte rusa fram för fort i färdigställandet av den första testfarkosten.

LYNX_REPORT_SepV22015-4.jpg

– Faktum kvarstår att vi är i en process där det inte går att skynda på saker och ting. För första gången i historien utvecklas en rymdfarkost som i princip kan ge sig ut på en ny resa så fort det har landat, och det finns inga bygginstruktioner, bästa praxis eller ens en tidsram tillgänglig för något så banbrytande som Lynx. I allt vi gör sätts säkerheten alltid i första rummet. Att ta genvägar är inget alternativ, utan det är att kontrollera, dubbelkolla och sedan kontrollera igen som gäller, avslutar Tony Busalacchi.

Källa: http://xcor.com/media/6283/lynx-report_sepv22015.pdf
Foto: XCOR Aerospace

  • Liknande artiklar:

Relaterade artiklar