Per Wimmer om hur man tränar för att bli rymdturist

Per Wimmer om hur man tränar för att bli rymdturist

Att flyga jetjaktflyg, flyta fritt omkring i tyngdlöst tillstånd och snurra runt i en centrifug i en hastighet som gör att det känns som om plattas till är inte något som en normal turist ombeds att göra innan sin drömresa. Men det är exakt vad dansken Per Wimmer har gjort de senaste 13 åren i väntan på sin drömresa – ut i rymden.

Men för den 45-årige londonbaserade danska entreprenören, kommer en rymdresa inte att bli en upplevelse som händer en gång i livet. Hittills har köpt tre biljetter från företag som erbjuder rymdresor för turister: Space Adventures, Virgin Galactic och XCOR Aerospace.

Wimmer hoppas att han kan fara iväg mot rymden inom de närmaste 18 månaderna med, som han säger, den rymdfarkost som blir färdig först.

Har köpt 3 biljetter

När han för första gången fick klart för sig att privatpersoner hade en möjlighet att få se jorden utifrån, tog det mindre än 48 timmar att få fram de 100.000 dollar som en resa kostade. Året var 2000 och företaget var Space Adventures, samma företag som Dennis Tito skrev kontrakt med för som första rymdturist åka upp till den sovjetiska rymdstationen Mir.

År 2005 blev han uppringd av Virgin Galactic då de undrade om han ville bli en av de 100 första resenärerna, de så kallade Founders. Ytterligare 200.000 dollar kostade den biljetten. Ett år senare, 2006, ringde även XCOR Aerospace Per och erbjöd honom en chans att bli den allra första att med Lynx när den blir färdig. Den biljetten kostade honom 95.000 dollar.

Han har alltså lagt ner mer än motsvarande drygt 2.7 miljoner kronor. Det är i och för sig för honom inget problem då han äger en egen bank, Wimmer Financial, mitt i hjärtat av London.

Flera sätt att träna på

Det första träningsstoppet för Per var på Yuri Gagarin Cosmonaut Training Centre i Star City, i utkanten av Moskva. Då fick han kliva in i en centrifug och han fick känna på hur det är att få upp till 6 gånger den normala g-kraften mot bröstet och hur blodet pressas ned mot fötterna.

Nästa steg i träningen innebar att komma upp i luften. Per har åkt både MIG-25 till en höjd av 24.000 meter i en hastighet upp till 3 gånger ljudhastigheten. På den höjden kunde han se jordens krökning, den svarta rymden och solen samtidigt.

– Det är en overklig upplevelse eftersom det känns som dag och natt samtidigt, säger Per.

Men en MIG-25 har inte stillat Pers önskan att känna på hur det är att nästan komma ut i rymden. Han bytte ut jaktplanet mot en ombyggd jumbojet av typen Ilyushin 76. Med det planet kunde han och flera andra medpassagerare uppleva så kallade parabelflygningar, vilket innebär att planet på 14 kilometers höjd plötsligt dyker nedaåt under 30 till 40 sekunder för att sen tvärt stiga upp igen. På så sätt får man i topparna uppleva simulerad tyngdlöshet och i dalarna flertal G.

– Jag rekommenderar starkt att ta en Zero-G tur innan den egentliga rymdresan för en känsla av hur man ska röra sig utan att snurra runt allt för mycket, fortsätter Per.

Normalt är den god idé att varje blivande rymdresenär provar på en tur runt i en centrifug och en Zero-G flygresa åtminstone en gång. Men det räcker inte för Per. Eftersom han har väntat så länge tycker han att det bästa man kan göra är att förbereda kroppen så mycket som möjligt, och därför göra det flera gånger.

Källa: http://www.space.com/23757-space-tourist-training-per-wimmer.html
Foto: Per Wimmer

  • Liknande artiklar:

Relaterade artiklar