Efter flera år av arbete bakom lykta dörrar har Amazons grundare Jeff Bezos äntligen lyft på det skynke som har döljt hans rymdturismprojekt Blue Origin.
Det har varit en väl borgad hemlighet under många år. Att Jeff Bezoz har haft ett företag som heter Blue Origin och som sysslat med raketmotorer är känt, men det har i stort sett varit det enda. Men nu vet vi mer. Blue Origin's webbplats har blivit uppdaterad med en hel rad bilder och videoklipp av den nya konformade raketen med smeknamnet Goddard, efter raketpionjären Robert Goddard, som avfyrades i Texas den 13 november förra året. Vid sin jungfrufärd startade raketen vertikalt och lyckades nå en höjd av 87 meter, för att 25 sekunder senare göra en kontrollerad vertikalt landning på samma platta som den startade ifrån.
För att farkosten skall kunna lyfta finns nio raketmotorer monterade på farkostens nedre del. Enligt Blue Origin utvecklar de ett jetsystem som drivs på en blandning av peroxid och kerosin, så man får anta att det är det de använder.
Varken startpunkt eller prislapp för kommersiella rymdfärder finns
Bezos startade projektet Blue Origin under 2000, med målet att utveckla en ny typ av raketdriven farkost som kunde starta och landa vertikalt med siktet inställt på att ta passagerare ut i rymden. Vid en höjd över 100 km, skall deras kunder kunna se jordens krökning utbreda sig under en mörk himmel och samtidigt få uppleva viktlöst tillstånd under ett par minuter. Med nuvarande utvecklingsfart är de kommersiella rymdfärderna planerade att starta under 2010. Men några detaljer kring arbetet har varit svåra att komma över. Ett exempel är just året 2010. För att den amerikanska luftfartsmyndigheten (FAA) skulle godkänna en testflygning var de tvungna att komma med en uppskattning när kommersiella flygningar kunde startas. Inte heller finns det någon information om en möjlig prislapp för en kommersiell rymdfärd med Goddard-raketen.
Arbetar tålmodigt för att få bättre resultat
Förutom alla bilder och videoklipp på deras webbplats så återfinns ett brev från Bezos själv, där han förklarar Blue Origin's högtflygande mål.
"Vi arbetar tålmodigt och tar ett steg i taget för att sänka kostnaderna för rymdfärder så att så många människor som möjligt kan ha råd att ta sig ut i rymden och så att vi människor bättre kan fortsätta med att utforska vårt solsystem. Det kommer att ta mycket lång tid att uppnå detta mål, men vi arbetar metodiskt för att komma dit. Vi tror på en successiv förbättring och på att investeringarna i en takt som är hållbar i det långa loppet. Sakta och säkert är sättet med vilket vi får resultat, och vi lurar inte oss själva i att tro att det blir lättare under arbetets gång. Små, men mer frekventa framsteg gör att man lär sig snabbare och hjälper oss att behålla fokus på vårt arbete."
Utgåendes från videoklippen är det helt klart att Blue Origin skulle kunna ge Armadillo Aerospace en verklig match om NASA's prissumma vid nsäta "Lunar Lander Challenge" i New Mexico.
Källa: http://public.blueorigin.com
Foto: Blue Origin