Burt Rutan, Scaled Composites chefsdesigner och chef för Virgin Group och Scaled Composites samarbetsbolag The Spaceship Company, har avslöjat möjliga designförändringar för SpaceShipTwo och dess bärflygplan WhiteknightTwo. Till skillnad från de tidigare konceptbilderna på SpaceShipTwo kommer rymdfarkosten att få en lägre placerad vinge, och WhiteKnightTwo kommer att förses med ett större vingspann på 43 meter och fyra motorer istället för de två som den tidigare hade gemensamt med sin föregångare WhiteKnight.
Den lägre placerade vingen är en möjlig lösning till den instabilitet som SpaceShipOne fick vid återinträdet mot Jorden på grund av att den hade för liten dihedral form. Rutan avböjde dock att ge några djupare detaljer kring dessa förändringar.
– Vi kommer att avslöja designen när SpaceShipTwo och WhiteKnightTwo visas upp i New York i januari nästa år, och arbetet går enligt planerna vid Scaled Composites, sa Will Whitehorn, vd för Virgin Galactic, till flightglobal.com.
På den amerikanska bloggen The Space Review rapporterades det att Rutan hade sagt att där skulle bli "betydande" förseningar i testflygningarna med SpaceShipTwo, på grund av den tragiska olyckan ute i Mojaveöknen tidigare i somras. Tidigare har ledningen för Virgin Galactic angett att testperioden skulle pågå mellan maj 2008 och det tredje kvartalet 2009.
Källa: http://www.flightglobal.com/articles/2007/09/11/216687/virgin-galactic-spaceship-designer-reveals-changing.html
Bild: Virgin Galactic/Tim Bicheno-Brown