Vad som ser ut att bli världens första kommersiella rymdlinje genomförde i torsdags sin andra motordrivna flygning med SpaceShipTwo sedan den 29 april tidigare i år.
Förutom att SpaceShipTwo flög högre och snabbare än någonsin, visade testflygningen på att alla tekniska funktioner för första gången genomfördes utan problem under en och samma flygning. Bland annat testades SpaceShipTwo:s unika rörliga vingar på hög höjd.
Cirka klockan 8.00 lokaltid i Mojave lyfte bärflygplanet WhiteKnightTwo tillsammans med SpaceShipTwo till en höjd av drygt 15 kilometers höjd. Vid spakarna på WK2 satt Virgin Galactics chefspilot Dave Mackay tillsammans med Scaled Composites pilot Mike Alsbury och The Spaceship Company testingenjör Scott Glaser. När SS2 frigjordes från WK2, satte Scaled Composites piloter Mark Stucky och Clint Nichols på raketmotorn under 20 sekunder som tog dem till en höjd av 21 kilometer. Under denna tid uppnådde SS2 den en hastighet på 1.43 gånger ljudhastigheten. En och en halv timme senare landade SS2 efter en felfri flygning.
Mer info kring testresultaten kan läsas här.
Enligt George Whitesides, vd för Virgin Galactic, håller de på med att färdigställa en andra SS2, kabinen för en tredje och vingarna för en andra WK2.
Men Scaled har fortfarande lite problem med motorn och framförallt bränslet. Tanken från början var att använda en blandning av lustgas och nylon men det resulterade i maj att en motor exploderade i en testbänk. Därför bytte man nu ut bränslet till en blandning av lustgas och gummi, samma som vid den första testflygningen, som ger en längre tid för testning men är inte en långsiktig lösning.
Huruvida Richard Branson får göra sin jungfruresa ut i rymden till jul är nog osäkert. Vad tror ni? Kommer de att lyckas?
Källa: http://www.virgingalactic.com/news/item/virgin-galactic-flexes-spaceshiptwos-unique-feather-mechanism-in-second-supersonic-flight/
Foto: Ken Brown