Det brittiska flygteknik konsultbolaget Gas Dynamics har genomfört en intern forskningsstudie som visar på att om Virgin Galactics SpaceShipTwo hade varit utrustad med en raketmotor driven av ett flytande bränsle och ett flytande oxidationsmedel, skulle farkosten nå 100 kilometers höjd för egen maskin. Därmed skulle den inte behöva använda sig av bärflygplanet WhiteKnightTwo.
Genom att använda sig av allt publikt tillgängligt material kring SpaceShipTwo har Gas Dynamics gjort denna studie. Detta skriver Rob Coppinger på Flightglobal om och pekar samtidigt på att Gas Dynamics tidigare har gjort liknande studier för ESA:s räkning kring användandet av rymdfarkosten med sådan teknik. På företagets egna webbplats refererar man till ett projekt med en suborbital rymdfarkost för ESA kallat Vinci. Men Flightglobal har inte kunnat hitta någon koppling mellan Vinci suborbitala projekt och den interna studie som Gas Dynamics har gjort på SpaceShipTwo.
Däremot kom Gas Dynamics till slutsatsen att det utrymme som upptar SpaceShipTwos raketmotor och tankar för lustgas skulle likaväl kunna rymma ett drivsystem med flytande bränsle, som ger tillräckligt med drivkraft för att kunna ta rymdskeppet till rymden utan att använda sig av WhiteKnightTwo.
Under International Astronautical Congress i Sydkorea i oktober förra året nämnde Will Whitehorn, vd för Virgin Galactic, kort under sin presentation att framtida SpaceShipTwo mycket väl skulle kunna använda sig av flytande bränsle.
Att använda sig av flytande bränsle är inget nytt. Det betraktas dock allmänt som lite dyrare och mindre pålitligt än fast bräsnle. Men många av Virgin Galactics konkurrenter använder sig av flytande drivmedel, exempelvis XCOR Aerospace, Armadillo Aerospace och Masten.
Källa: http://www.flightglobal.com/blogs/hyperbola/2010/04/spaceshiptwo-could-be-single-s.html
Bild: Virgin Galactic