För första gången har XCOR satt igång den raketmotor som kommer att sitta på deras suborbitala rymdfarkost Lynx. Testet som är det första steget i en lång serie av tester genomfördes vid företagets testanläggning i Mojave, Kalifornien.
Den nya raketmotor, med beteckningen 5K18, ger en drivkraft på mellan 11.1 och 12.9 kN genom att förbränna en blandning mellan flytande syre och fotogen.
– Dagens lyckade test är ett viktigt steg framåt i byggandet av Lynx, sa Jeff Greason, vd för XCOR. 5K18 bygger vidare på vår erfarenhet kring framtagande av pålitliga och hållbara, och fullt återanvändbara raketmotorer med en drivkraft från 67 N upp till 33 kN som gör det möjligt att tillhandahålla prisvärd tillgång till rymden.
Mer 3600 genomförda tester
Under XCOR:s nio år som företag har man genomfört mer än 3600 tester av raketmotorer, varav många av dom har suttit i farkoster som har flugit. Den senaste motorn, 5K18, är den elfte i ordningen. Enligt XCOR har man under denna tiden inte drabbats av några olyckor, eller haft en motor som i andra avseenden har brustit rent tekniskt. Fram till nu har två generationer av egentillverkade raketdrivna farkoster flugit vid 66 tillfällen, och dessa utgör mer än hälften av alla flygturer med bemannade raketdrivna farkoster som har gjorts sedan 2000.
– Framdrivningssystemet är inte bara svåraste delen i hela farkosten att utforma och bygga, utan den utgör också grunden för alla andra delar av farkosten, säger Jeff Greason. Motorns kraft, samt mängd och typ av drivmedel som den använder sig av bestämmer dess utformning och därmed hela farkostens kapacitet. Det finns exempel i denna industri där oförutsedda problem har tvingat fram förändringar i motorns design som i sin tur har fått tvinga fram omfattande omkonstruktioner av hela farkoster. Genom att göra våra motorer rätt från början, reducerar vi sådana risker.
Lynx kommer att använda sig av fyra stycken 5K18 motorer när den kommer att ta turister till randen mot rymden. Biljetter till dessa resor har börjat säljas och priser är satt till 95.000 dollar.
Källa: http://www.xcor.com/press-releases/2008/08-12-17_Lynx_engine_first_fire.html
Foto: XCOR Aerospace