XCOR Aerospace, Inc. har tillkännagivit att man har slutfört en mängd vindtunnel tester på den aerodynamiska utformningen av företagets suborbitala rymdfarkost Lynx. Testerna ägde rum det amerikanska flygvapnets testanläggning vid Wright-Patterson flygbasen nära Dayton i Ohio, med hjälp av en metallmodell av Lynx i skala 1:16.
– Enda sedan bröderna Wright gjorde sina första vindtunnel tester här i Dayton, har flygplanskonstruktörer använt anläggningen som ett verktyg för att förbättra aerodynamisk design. Simuleringar i datormodeller och andra designverktyg för datorn är mycket användbara, men man måste bygga riktiga modeller och låta verklig luft flöda runt dom för att få verklighetstrogna resultat. Vi är tacksamma för att det amerikanska flygvapnet lät oss använda deras faciliteter för våra tester, säger Jeff Greason, vd för XCOR.
I gengäld kommer det amerikanska flygvapnet att få tillgång till all den data man får från testerna i vindtunnel.
– Vi kommer att arbeta tillsammans under utvecklingen av Lynx aerodynamik, vilket kommer att ge mängder av värdefull kunskap när flygvapnet i framtiden vill utveckla olika rymdsystem, säger Barry Hellman, en flygplansankonstruktör vid Air Vehicles Directorate of the Air Force Research Laboratory (AFRL) vid flygbasen Wright-Patterson.
XCOR Aerospace räknar med att den första flygningen med Lynx kommer att äga rum någon gång under nästa år. När de kommersiella turerna sedan kommer igång kommer Lynx att kunna ta rymdturister upp till randen av rymden, flera gånger per dag.
Man har nu tagit modellen och testresultaten tillbaka till sin hemmabas i Mojave, Kalifornien, för att förbättra modellerna och att senare i år återkomma till Wright-Patterson flygbasen och göra nya tester.
– Vi befinner oss nu i en mycket spännande del i Lynx utvecklingsprogram. Samtidigt som vi förbättrar den aerodynamiska designen är konstruktionen av flygkabinen i full gång, tester av de kryogeniska pumparna som används i bränslesystemet fortsätter, liksom testprogrammet för den raketmotor som kommer att ta Lynx till gränsen mot rymden. Vi gör stora framsteg i att förverkliga drömmen om att göra rymden tillgänglig för alla till en relativt billig peng både för de som redan har betalt och alla våra framtida kunder, avslutar Jeff Greason.
Källa: http://www.xcor.com/press-releases/2009/09-07-24_XCOR_tests_lynx_aerodynamics_in_USAF_wind_tunnel.html
Foto: XCOR Aerospace